0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått rekomendationen om IVT 490. Känns det som en bra ersättare?
Hörde även att det skulle komma en ersättare till 490 som heter 690. Ska vara lite effektivare för några tusenlappar till. Den skulle komma i april så förmodligen väntar jag på den.
Till 490 så kunde man även köpa till en utedel IVT Air Combo för att spara ytterligare genom att elpatronerna inte behöver köra så mycket.Är det värt att satsa på utedelen? Lönar det sig? Enligt specen så ska kombodelen spara 4700:-/år för ett 130m2 hus med golvvärme. Dessa siffror brukar man behöva ta lite med en nypa salt men kan jag spara så mycket så har jag sparat in kombodelen på 10 år. Jag har inte fått exakt pris på kombodelen men den låg og runt 45.000:-. Lite dyrt kanske så det kanske blir svårt att få värde i det?
Japp, en frånluftspump Gamla pumpen värmde huset med vattenburen golvvärme och varmvattenfröbrukningen (kranar, dusch mm).Jag kollade lite på Nibe 750 och Comfortzone men jag fick höra att ljudnivån, på comfortzone iaf, är ganska hög och fick rekomendationen att den ville man inte ha om den skulle stå i huset. Min pump står i tvättstugan som ligger innanför köket. Det var tydligen något lite högfrekventljud som inte var alls trevligt...