Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F750 , störande susu från golvslingorna
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F750 , störande susu från golvslingorna (läst 2772 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dannegr
Gäst
Dannegr
«
skrivet:
18 februari 2013, 17:43:05 »
Citera
Hej
Har lite funderingar:
Får ibland ett väldigt högt sus i golvärmeslingorna , kan komma helt plötsligt och vara i kanske 15 min och sedan försvinna. Någon som vet vad som händer med/i pumpen då
?
Själv tror jag att det är nått med flödet. Kan det vara så att det blir såhär när huset inte kallar på värme(termostater stängda) och allt flöde går till dom manuellt ställda rummen(badrummen)
Någon???
Finner ljudet lite störande när man gått och lagt sig och det helt plötsligt börjar susa.
Loggat
mossbo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 44
Karma +0/-0
mossbo
SV: Nibe F750 , störande susu från golvslingorna
«
Svar #1 skrivet:
18 februari 2013, 21:30:56 »
Citera
Kan det inte vara luft?, luftat systemet?
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #2 skrivet:
18 februari 2013, 23:48:37 »
Citera
Det borde inte låta om själva slingorna. Kan det vara sus från golvärmefördelaren (om den/de tex sitter i väggen till eller nära badrummen) du hör? Slingorna till badrummen antar jag är korta och då torde de vara ganska duktigt strypta på fördelaren vilken bör skapa rätt bra "sus" om resten av huset stängs av termostaterna. Du kan ju enkelt testa genom att helt sonika göra styrdonen strömlösa då de stänger slingorna om strömmen bryts, stämmer din misstanke bör suset uppstå. Låter slingorna ute i rummen
kan
det vara luft, låter det från fördelare så är det "bara" en massa cirkulation som pressar sig förbi.
Om resten av husets termostater slår ifrån i princip samtidigt och det inte beror på att du t.ex. eldar så bör du dessutom lägga en intressant stund på att försöka justera in pumpen bättre efter ditt hus och dess energibehov. Det tjänar både din pump, komfort och plånbok på.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
dannegr
Gäst
dannegr
«
Svar #3 skrivet:
19 februari 2013, 22:07:19 »
Citera
Testat lite mer nu och suset uppkommer vid eldning i kamin(=termostaterna stänger) . Borde vara flödet till badrummen som låter då......
Är inte värmebärarpumpen tryckstyrd (den innaför plåtluckan) ? Den står på tvåan nu på skalan till vänster. Vad betyder skalan till höger?
Loggat
mossbo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 44
Karma +0/-0
mossbo
«
Svar #4 skrivet:
19 februari 2013, 22:40:26 »
Citera
Ställ den på 1an.
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Puckonen
«
Svar #5 skrivet:
20 februari 2013, 02:33:10 »
Citera
Specifika frågor kring pumpen får jag nog hänvisa till manualen.
Tolkar det som att det är fördelaren som susar för dig. Att ge ett svar på din fråga är i princip omöjligt då det mesta är helt okänt i övrigt ang ditt hus, bla om du trimmat in pumpen att passa DITT hus. Kan kasta ut ett par exempel:
1: Som mossbo skriver, sänk farten på din cirkulationspump. Minskar ljudets styrka till acceptabel nivå samtidigt som det fortfarande är varmt i alla rum med god komfort så är problemet löst.
2: Montera eller öppna upp din bypass på fördelaren. Minskar ljudets styrka till acceptabel nivå samtidigt som det fortfarande är varmt i alla rum med god komfort så är problemet löst.
3: Huset verkar "öppet", flera termostater slår ifrån när du eldar. Du kanske skall koppla bort dina termostater och ersätta en centralt belägen av dem med en innegivare/RMU 40 motsvarande. Missljudet försvinner garanterat oavsett hur mycket du eldar eller solen värmer, alla slingor är ju "fullt" öppna samtidigt som det fortfarande är varmt i alla rum med god komfort så är problemet löst,
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Dannegr
Gäst
Dannegr
«
Svar #6 skrivet:
20 februari 2013, 06:31:19 »
Citera
hmmm... ställer jag cirk.pumpen på 1:an så ökar ju istället värmebärarpump 1 sin hastighet för att hålla dT över kondensorn.eller?
Det med inne givaren verkar inte helt otänkbart .... blockerar då innegivaren kompressorn eller(för värme, om värmen är uppnådd) och alla övriga termostater står alltid fullt öppna eller?
Loggat
dannegr
Gäst
dannegr
«
Svar #7 skrivet:
20 februari 2013, 17:54:42 »
Citera
....Dt börvärde visar bara ---- nu , varför gör den så
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Puckonen
«
Svar #8 skrivet:
20 februari 2013, 22:06:17 »
Citera
Precis som du är inne på så får en inställning effekter på en massa andra parametrar, därav finns således inga lätta eller rätta svar. Allrahelst inte om inte hela bilden av system och o värden finns att tillgå.
Med tanke på vad du valt för storlek på pumpen skulle jag tro att du har ett hyfsat stort antal hundra meter med golvvärmeslang, skicka du tillbaka brytaren till läge "II" på CP till VB vilket borde lösa/återställa det konstiga värdet som inte verkar vara mätbart för pumpen.
Straffa mig om jag har fel i mitt påstående formulerat som en fråga:
Varken du eller installatören har optimerat installationen innan rumstermostaterna kopplades in?
Du borde annars börja i den änden och ge dig på instrypningen av alla slingor och sedan ev justera kurvlutning samt förskjutning, CP på VB/KB, Gm etc etc. Sannolikheten att det skulle vara sådant flax att det samtidigt fick ordning på oljudet (som kommer från golvvärmefördelaren när du eldar?) är ju liten, men att få detta gjort ordentligt är halva poängen i en effektiv uppvärmningsekonomi.
Får be om ursäkt för mitt klumpiga uttryck "fullt" öppna, syftade egentligen på att de "alltid" är öppna eller "aldrig" stängs.
En aktiverad innegivare stoppar inte (direkt) din kompressor eller eltillsats. Men beroende på vilken faktor du ställt in för givaren så räknar pumpen om börvärdet för VB-fram. Är det tex -5 ute och din pump enl lutning inkl förskjutning tycker att börvärdet VB-fram skall vara 32 grader när du ställt in 22 graders innetemp och det blir 24 grader inne för att du eldar... ...så sänker pumpen helt enkelt börvärdet för VB-fram. Slarvigt förenklat: Den jobbar mindre/startar mer sällan om innetemp höjs av annan värmekälla... Storlek på sänkning (eller höjning!) av bör-temp beror på vilken faktor du ställt in och diff mellan önskad innetemp och faktiskt innetemp. Dock skall man beakta att golvvärme i gjuten platta ger ett väldigt trögstyrt system (experimenterar själv för stunden med en aktiverad RMU 40, jag har ca 650 meter slinga i platta och ca 255 meter i träbjälklag). Men rätt inställt sytem i övrigt (pump o strypning) torde i sig egentligen eliminera behovet av rumstermostaterna (tog mig 3 veckor, men oj vilken skillnad på värmekomfort och elräkning).
Stängs många slingor av termostaterna när du eldar varpå det störande ljudet (från fördelaren/-arna?) då uppstår
kan
en aktiv innegivare vara ett alternativ. Men det beror ju på fler faktorer än en och den bästa lösningen kanske är termoster enbart i sovrum och resten "öppet" på fördelare och aktiv styrning mha innegivare.
Kanske visar det sig att en "enkel" instrypning av slingorna löser problemet med oljudet?
Får en känsla av att mitt ordbajsande snarare har rört till än hjälpt...
/Pucko
Loggat
dannegr
Gäst
dannegr
«
Svar #9 skrivet:
21 februari 2013, 07:28:48 »
Citera
nejdå ,, förstår precis! Anledningen till att Dt börvärde står på --- berodde på att den tillverkade varmvatten.
Har sänkt hela min kurva nu samt höjt termostaterna i 2 sovrum (så att jag får flöde där hela tiden).
Eldade inne igår och inget sus märktes !!!! kan ha varit såhär enkelt!!!
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Puckonen
«
Svar #10 skrivet:
21 februari 2013, 14:39:28 »
Citera
Det är ju så man blir tårögd.
Börjar du trixa med kurvorna på pumpen bör du ha alla termostater fullt öppna så du får rätt uppfattning om vad effekten blev, förutsätter att dina slingor är instrypta optimalt för ditt hus sedan innan.
Jag har valt att ha ca 300 meter slingor helt utanför termostater så det alltid finns ngt som cirkulerar oavsett vad termostaterna tycker (när jag väl kopplat in styrdonen), du kanske skall göra det samma på ngn lämplig slinga utöver badrummen så du återigen kan sänka termosterna i sovrummen. Slingorna jag valt att inte ha på termostat är de i ett stort rum som innhyser båda kök, matplats och ett av allrummen (jag vill återfinna golvet varmt och gott även morgonen efter att jag mys-eldat).
Skönt att det var vv-produktion.
Min 1245:a visar bör för golvvärmen även vid vv-körning, men nu har jag lärt mig ngt nytt (som vanligt på detta forum).
Om du ännu inte ägnat ett par veckor och en drös timmar på intrimning av din pump & värmebärarsystem i fårhållande till huset hoppas jag du nu fått blodad tand.
Lycka till!
Loggat
dannegr
Gäst
dannegr
«
Svar #11 skrivet:
22 februari 2013, 18:29:03 »
Citera
Total slinglängd är 606m i mitt hus (137m2, 1 plan) fördelade på 12 slingor.Bypassbrickor på 2 slingor med längden 54 och 66 m(i vardagsrum med kamin)
2 badrum/toa med slinglängd 20 och 46 m som är manuellt ställda.
Alltså 186m som det alltid finns ett grundflöde i.
Man kanske skulle ha fler bypassbrickor
Huset är byggt för knappt 1,5 år sen och det är väl först nu jag börjat med lite finjustering.
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Puckonen
«
Svar #12 skrivet:
22 februari 2013, 23:20:14 »
Citera
Nä, du skall ha dig en IR-picka att mäta alla möjliga intressanta och ointressanta temperaturer med.
Nu är jag dålig på din pump, men läs första inlägget i länken nedan så tror jag du får en bra bild av i vilken ände du skall börja klura på dina slingors injusteringar.
Blunda för allt som heter ngt med "berg" och fantisera in det i ett sammanhang som bättre matchar in pump:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
Kanske har ngn en mer passande länk?
Tevig helg!
Edit: Ändrat tangent-snubblingar...
«
Senast ändrad: 22 februari 2013, 23:21:53 av Puckonen
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 986
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
TS Comfort AB
jälldorf
macman
Börje__
kWhalp
G Bergström
rocas
NiJa
krambriw
nmn
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info