Hej
Först och främst ber jag om ursäkt ifall denna fråga varit uppe tidigare, gjorde bara en snabb sökning och hittade inte riktigt det jag undrar över så jag hoppas ni ursäktar mig i så fall.
Jag hyr en gård och vi har där bland annat en verkstad på 60 kvm och med 3.60 m i takhöjd. Verkstaden är i ett enda stort rum och "relativt" välisolerad. Problemet ligger väl i porten som är en vikport och är inte helt tät nertill. Där är inget nuvarande värmesystem och inget vatten indraget. Golvet är en gjuten platta.
Så, finns där någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna vad det skulle kosta i ungefärliga uppvärmningskostnader per månad ifall jag skulle sätta in en billig (typ Cheapy eller Jula 5000-6000 kr) luftvärmepump? Är helt nöjd ifall jag kan ligga runt 15 grader.
Skulle det kanske bli billigare ifall jag sätter in ett par 800W el-element istället för luftvärmepumpen och kör upp en grundtemp på 8-10 grader och sen värmer upp resten med en byggfläkt?
Vill ha en så billig uppvärmning som möjligt och kan inte lägga för mycket pengar på detta, dels på grund av ekonomin, men även på grund av att hyresvärden inte lägger till något och jag får inte heller tillbaka något vid en eventuell flytt.
Hoppas någon kan hjälpa mig med något ungefärligt svar. Är själv helt okunnig på detta område
MVH
Thomas