Har haft min värmepump i 2 år och den funkar fint normalt.
Men i höstas hade jag under en tid en massa hetgaslarm som jag fick återställa. Testade med det vanliga, kolla termostater, cirkulationspump, lufta av osv men inget var konstigt. Men så slutade felen komma på några månader och jag glömde bort det.
Men så nu i Februari så har de kommit tillbaka, säkert ett om dagen och nu måste jag göra något åt det. Har vid två tillfällen hittat värmepumpen i följande läge: Den står i avfrostningsläge och c temperaturen visar 11,5 grader och rör sig inte varken upp eller ner. Pumpen är avstängd och värmepatronerna står på fulla spjäll alla 3. Inget felmeddelande.
Jag tolkar det som att c temperaturen "fastnat" på 11,5 grader och den måste över 12 grader för att pumpen skall gå igång igen efter avfrostningen. Verklig temperatur i förångaren måste ju vara nära rumstemperatur, ca 20 grader.
Felet åtgärdas genom att sätta av och på strömmen till systemet.
Kanske är den givaren felaktig och att det är även det felat som ger hetgaslarmen? Systemet är avluftat och jag vågar påstå att det inte är problem med golvärme/radiatorer.
Ringt service kille och skall snacka med honom, men vad tror ni?