0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
" Tänk dig att huset är en stor skorsten. om det är öppet ända ifrån källare till vind blir det en j..kla skillnad på termisk stigkraft, än om det hade varit ett enplanshus och sitter det ventiler som släpper in luft i källaren så blir det ett sa..ns drag jämfört om samma ventil suttit några meter högre. Sug gärna ut luft i källaren med minska insläppen. Ju längre ner i huset luftintaget sitter ju mer luft kommer det in. Vill man ge en något bättre förutsättning för luften att kunna ta sig in i tex sovrum på övervåningen så får man sätta dem så lågt det är möjligt. tex bakom radiatorn. Annars gör du rätt i att skrota iden om leksaksventilatorerna. Sug ut ordentligt i de utrymmen där fukt o lukt bildas.Strunta i hallen.Du ökar undertrycket/minskar övertrycket var du än suger i huset. Det behöver sålunda inte suga på övervåningen.
Jag tycker det låter överdrivet, mitt hus har inte speciellt bra fuktspärr, man jag har inte några problem att få undertryck i huset.Men du kan ju testa när spisfläkt och badrumsfläkt är på för fullt.Jag brukar testa genom att smörja upp gångjärnen på ett fönster och lossa hakarna, åker det upp eller sugs det in?
Varför skulle man inte kunna få FTX att fungera? Du kan skapa ett kontrollerat undertryck med FTX genom att dra ut X liter mer än du släpper in. Denna luft kommer naturligtvis leta sig in genom ditt otäta skal ungefär som mekanisk frånluft.Vad ansåg de som avrådde dig att problemet skulle vara?
Har man problem med övertryck så kan man ställa in större frånluft än tilluft för att skapa ett visst undertryck.Lunos tror jag fungerar bäst i nya täta hus med litet ventilationsbehov.Blir snabbt relativt dyrt också om man har ett normalstort hus.Lika mycket pengar till så har man nästan ett komplett FTX system inklusive installation.
Fortfarande så är lunos ett ftx som fungerar i det rum som e2 sitter och detta hade varit ok om det inte funnits våtutrymmen mm som skall ventileras. Denna luft kan ju inte lunos värmeväxla utan behöver ta in ny luft någon annan stans i huset. Denna luft räcker oftast/alltid till att ventilera resten av huset. Naturligtvis blir det då ett välventilerat hus med Lunos men undertrycket kan ju inte bli mindre än om huset hade enbart frånluft. En teoretisk återvinning av kyla blir det naturligtvis de gånger som det är kallare inomhus än ute.