Får min nya anläggning om ett par veckor, ska gjuta fundamentet i morgon och elektrikern kommer för att förbereda med nya säkringsgrupper och dra fram matningen.
Är lite i valet och kvalet hur mycket "höjd" jag ska ta för framtida expansioner. Endera så kör jag stumt med den nya anläggningen (LVVP+VVB) och accepterar den som den är. Eller så sätter samtidigt som installationen in ventiler och t-koppingar så får enkel option att sätta in såväl bufferttank som andra värmekällor och även möjlighet att skicka varmvattensmatningen via en annan uppvärmningskälla innan den når vvb'n.
Sticker elpriserna alltför högt framöver så skulle det ju vara nice att ha som option att stoppa in en vedpanna med en acktank i huset. Skorsten finns och utrymme finns. Dock vill jag inte ta den extra kostnaden just nu.
Att nu plocka in ett par ventiler och t-kopplingar kostar ju i princip bara materialet eftersom de är och river i allt just nu. Ska en rörkrökare in senare så blir det ställkostnader och omak med avstäningar osv..