Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vedpanna  (läst 26677 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #30 skrivet: 27 november 2005, 18:45:57 »
Maijckel
Din gissning på 5 kw till min källare var inte så illa!LIte högre blev den dock! Källar ytan var 75, 2 m2 och hade lite olika takhöjd så efter räknat varje rum för sig blev det totala behovet(med 40w per m3) = 6311 !
Så nu är det bara att börja räkna på element vid 40c!
« Senast ändrad: 27 november 2005, 21:55:15 av torstain »
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: vedpanna
« Svar #31 skrivet: 27 november 2005, 23:57:11 »
Lite lurigt det där..

Tempskillanden tyder på strypta radiatorer.
Men behövs det 55 fram vid +-0 ute, då är radiatorerna lite klen för en VP.
Det blir iofs lite bättre om man höjer cirkulationen.
Tänker du byta radiatorer?
Lite lurigt om elpatronen stod på 55 grader, skulle va bra med samma test och den ställd på tex 80 grader. För att se hur långt 6 kw räcker.

Men troligen behöver du mera än 6 kw, om du nu kopplar in källaren också!
 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #32 skrivet: 28 november 2005, 00:14:41 »
Jo jag är mera orolig att jag kanske behöver en 10:a när nibe installatören tror/trodde att det ska räcka med en 8:a(hans första intryck/bedömning). väntar på hans kalkyl/offert än. Samma med CTC den installatören gjorde en första bedömning på en ecoheat 7,5. Nej det ska bli spännande att se kalkylen!
Det är nog så att nån av radiatorerna kan ha vart lite strypt när han gjorde sitt test.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #33 skrivet: 07 december 2005, 21:18:43 »
Hej igen!
Behöver lite räknehjälp här!
Maijckel:
Med din metod   
rum1 15,4 m2 * h 2 = 30,8 * 40(w) = 1232
om jag sedan vill köra med 40 grader i framledningstemp och 20 grader i rummen blir det dt20
vilket gör(enl rinkabyrörtabbellen) = 1232 * 3,2 = 3942
Räknar jag på rätt sätt?

Och
Bertil:
För att göra ditt elpatronstest på rätt sätt så åker jag ned själv om en vecka!
Har jag fattat rätt ifall jag sätter på elpatronen(6kw) på högsta effekt,öppnar alla element fullt, mäter temperaturen på framledningen och returen och ute och inne med jämna mellanrum och när tempen på framledingen inte stiger längre så läser jag av alla temperaturer?
Vad säger mig resultatet då?
Har skaffat in en ir-termometer och ett par anliggningstermometrar för att få så noggranna mätningar som möjligt!
Vad säger ni? är jag på rätt väg?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: vedpanna
« Svar #34 skrivet: 07 december 2005, 21:23:18 »
Testet.. effekten på elpannan är ju bra om den är nära effekten på den kommande värmepumpen..
Säkrare resultat ju kallare det är ute..   tex om en 9 kw räcker precis vid en viss kyla. Då har man ju facit direkt om man sen väljer 9 kw.. Sen ser man slutempen med "rätt" effekt det är viktigt att den inte blir för hög.
Men har man 6 kw då får det duga.

Det blir bra.. ang IR.. om man mäter nära som man bör göra på rör, så stämmer inte min punkt!!!  men för termometern sakta fram o tillbaka över röret så ser du snart maxvärdet

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: vedpanna
« Svar #35 skrivet: 07 december 2005, 22:44:11 »
Hej igen!
Behöver lite räknehjälp här!
Maijckel:
Med din metod
rum1 15,4 m2 * h 2 = 30,8 * 40(w) = 1232
om jag sedan vill köra med 40 grader i framledningstemp och 20 grader i rummen blir det dt20
vilket gör(enl rinkabyrörtabbellen) = 1232 * 3,2 = 3942
Räknar jag på rätt sätt?

Det ser rätt ut. Då skall du alltså köpa element som avger 3942w vid dt50, vilket (som exempel) blir 2st av den dubbla kompaktradiatorn på 60x120 vi använt som exempel förut (en sådan avger 2014w vid dt50). Rinkaby tar 1743kr för den, men som sagt Bauhaus tar 899 om jag minns rätt.

Fast ärligt talat känns det nästan lite overkill med två sådana på knappt 16kvm. Du kommer iofs få rejält billig drift på VP:n, men du vill kanske inte tapetsera stugan med element.

Tänk också på att dimensionera ungefär lika i huset. Du vill helst köra med så många element fullt öppna som möjligt, och då är det viktigt att du har ungefär samma elementstyrka per m3 i hela huset. På översta våningen kan du dock gå ner något, eftersom den kommer få värme nerifrån. Också i sovrum kan det vara onödigt med stora element eftersom man ofta vill ha lite svalare där.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #36 skrivet: 08 december 2005, 09:17:44 »
Jo, du har rätt att det blir väldigt mycket element i källaren då. Och med tanke på elementen på de andra våningarna så behöver de oxå kompleteras om man ska köra med 40 grader fram. Hm mycket tänka på. Och räkna!  huvuddunk
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #37 skrivet: 13 december 2005, 20:55:42 »
Idag ringde min fru och sa att vi hade fått offerten från nibeinstallatören! Glad i hågen åker man efte jobbet och sliter upp brevet... Lite besviken. Inga priser utan bara "Ekonomiberäkning"!!! Dvs hur mycket jag kommer spara samt siffror på en

Nibe 1230-8
elförbrukning(95%)   = 30000 kwh/år
nettoenergibehov     = 28500 kwh/år
varmvattenbehov     = 5000   kwh/år
Effektbehov             =  9,4 kwh/år

årsmedeltemp      = 7,6
dim dut                = -13
inomhus               = 20
sol och perstäckfrån 16
fram vid DUT  = 55
retur vid DUT = 45

Energitäckning 99%
Effektäckning   65%
årsvärmefaktor 3,5
vp täcker till ca -5

Slang längd(c/c 1m) 312m
specifikt energiuttag 67 kwh/m
specifikt effektutag   17W/m
Lambdavärde 2,4 W/mK
KÖLDBÄRARTEMP IN(medel) -1C
ködbärar tempdiff 3c

Alltså detta känns ju lite lite..
Huset är på gotland byggt med källare av betonghålsten och stomme av siporex(lättbetong). Källaren är ouppvärmd nu men ska värmas och är på dryga 70m2 resten av huset ligger på ca 150m2 = ca 220 totalt. Har gjort av med drygt 35m3 ved per år och ett okänt antal elpatrontimmar.(ej många) Plåttak och tilläggsisolerat med ca 10 cm gullfiber. Och förra ägarna var två pensionärer(mina föräldrar) som visserligen hade det varmt men vi blir två vuxna och tre barn som växer upp och duchar och badar!
Alltså det känns ju som det är lite underdimensionerat med tanke på att jag vill värma upp källaren oxå!

Vad tycker ni?   
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: vedpanna
« Svar #38 skrivet: 13 december 2005, 22:44:24 »
Du vet säkert vad jag tycker redan, men jag säger det igen. Lägg till några tusen och köp en 10kw, så minimerar du risken att du får gå och ångra dig i 20 år framigenom.

Är det jordvärme? Isåfall är 312m alldeles för lite. Lägg gärna 2x300m om du har utrymme, och gärna 2-3m isär mellan slangarna. När du ändå har grävmaskinen på plats är några hundra meter slang extra en god investering.

Lägger du i gräsmattan, eller blir det i någon åker/hage etc? Enligt kalkylen är medeltempen i slangen -1, så om det blir i gräsmattan kommer den att frysa upp, och det blir ett himla jobb med gräsklippning etc. Jag vet en som har halvmeterhöga vallar i gräsmattan tack vare för dåligt dimensionerad kb-slinga.

Skall starta upp den andra 10kw:aren inom någon vecka, och det blir med acktank på 300l (fick en gammal hydrofontank billigt). Så när den gått igång och det blivit kallt kan jag återkomma med info om gångtid, ev eltillskott osv på bägge anläggningarna.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #39 skrivet: 14 december 2005, 09:28:12 »
Tomten är på 5000m2 och en 200m bort ligger några hektar åker i träda. Tomten skall "förvildas" lite har frugan bestämt så det gör ju inte så mycket att det inte går att klippa gräset över allt. Hur fungerar det med dubbla slingor? Går slangarna parallelt de första meterna och in i kåken brevid sig eller ska de in långt ifrån sig? eller kopplas de i hop utanför huset?
Skall ta upp detta med installatören om jag nångång får tag i honom! fiR:
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: vedpanna
« Svar #40 skrivet: 14 december 2005, 10:05:52 »
Med dubbla slingor drar man in alla fyra ändar i huset, sedan går slangarna isär utanför huset, ju tidigare de går isär desto bättre. Det funkar också att lägga en slinga på 500m, mer än så klarar inte VP:ns cirkpump, så vill man ha 600m får man dela upp det på två slingor.

Det retliga med för kort slinga är dels att marken fryser upp, dels att gräset kommer vara brunt ända fram på sensommaren där slangen går.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: vedpanna
« Svar #41 skrivet: 14 december 2005, 11:40:49 »
Dubbla slingor har stora fördelar! Flödesmotståndet ökar snabbt. dubbelt flöde= fyrdubbelt motstånd.

Så med två slingor kan man tjäna liite el på cirkpumpen..
Särkilt när du har oöm tomt ska du ta till slingan, ytjord är MYCKET prisvärt om man har lämplig tomt..

Har du minsta chans ska du resta med elpatron vid stabil tejäl kyla.. dels för att se effektbehovet och slutttemp vid viss tillförd effekt..

Att räkna om vedförbrukning till el är inte lätt. det blir minst sagt höftskott!!  35 m3/år kan lika gärna motsvara 40.000 kwh/år särskilt osm du beräknar att värma upp källaren och den kraftigt ökande varmavttenåtgången.

Vet inte.. men har vi pratat om husats isolering?? Är det ett stenhus? dom drar mycket energi.. och då menar jag mycket...


Men det där vet du ju  ;)

Det känns som vi bara driver upp kostnaden för dig, men vi vill väl  ;)

Det blir tokbra, om jag ska recensera redan nu. För du har koll nu, dom flesta funderar inget dom bara köper. Då kan det bli tok!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #42 skrivet: 14 december 2005, 12:58:24 »
Skall till huset i helgen, då ska jag testa med patronen. Tyvärr så ska det bara bli nollgradigt men det kan kanske ge nån vägledning ändå.
Huset är av lättbetong med tilläggsisolering i väggarna där de har bara tryckt ner/lagt in gullfiber. på vinden ligger gullfiber över sågspån.
Funderar över självdraget kommer det minska när inte skorstenen längre blir uppvärmd? Kommer det bli fuktigare på vinden? Planerar att sätta in utsugsfläktar(frånluftsfläktar?) i badrummen,
men räcker det? Om man sätter in tilluftsdon till några element påverkar det självdraget/vinden? Är det bättre att öppna upp till nock och inte ha nån vind?
Är det bra med flödesmotstånd? Eller menar du att det är det som är det finna att det blir kortare slang och mindre motstånd?

många frågor blir det! Sc:,h
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: vedpanna
« Svar #43 skrivet: 14 december 2005, 15:41:06 »
T.ex 500m slang är bättre att dela upp på två slingor som är 250m vardera. 2x250m har lägre flödesmotstånd än 500m, trots att den totala längden blir densamma.

Be Nibeinstallatören kalkylera med en medeltemp på sisådär 3 grader på inkommande KB, istället för som nu -1.

Han har gjort det vi varnat för förut, nämligen tagit till kort (och billigare) slang för att vinna anbudet. Men det blir du som får betala i 20 år framåt med högre elräkningar pga sämre COP på pumpen när du har så låg köldbärartemp.

Om vinden är bra ventilerad är det nog inga problem, däremot är det en bra ide att köpa luftavfuktare till källaren. Det kan man ha istället för torktumlare (den torkar dessutom tvätten till halva kostnaden jämfört med torktumlare). När du inte torkar tvätt fuktar den ur källaren. Det är annars vanligt med sk källarlukt då källare ofta blir lite fuktiga.

Har du något fuktskydd runt källarmurens utsida, tex platonmatta eller isodrän? När du nu skall använda källaren mer än förut är det annars en bra ide med något sådant. Isodrän isolerar dessutom, så då sänker du uppvärmningskostnaden.

Jag grävde själv ner platonmatta och dränering runt huset i somras, det gick på ca en vecka och kostade runt 30 000kr. Grävmaskin med erfaren grävmaskinist inkluderad.

Nu luktar källaren inte alls unket som den kunde göra förut, och någon fukt tränger heller inte in numera.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #44 skrivet: 15 december 2005, 10:11:39 »
Jag har ingen isolering kring källaren men har tänkt att lägga isodrän när jag byter ut dräneringen som är över tjugo år gammal. Är lite i valet och kvalet om jag ska göra det samtidgit som installationen av värmepumpen eller ta det ett annat år.  Det  borde ju vara lättare att isolera först och köra slangarna rakt igenom isolering och vägg än att isolera runt slangarna senare. Men det blir så mycket att hinna med helt plötsligt. Och så sitter det en massa konstiga utbyggnader som man måste ta sig under med isoleringen....

Nåja ytterligare något att fundera på över jul.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 681
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!