0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men inte kan väl pumpen ge bara 10kpa. Vad är det för pump? Om du nu har dn32 stål (43utv) så tror jag inte du har så stora tryckfall i systemet. Det skulle minska tryckfallet med ca 3,5kpa om du bytte till dn 28 den lilla biten. Det ger ingen nämnvärd skillnad. Jag tror du har nått ingångsfel i din beräkning. Du har säkert en pump som ger minst 30-40 kpa.
Grattis! Tyckte väl att det fattades något. Då är det bara att välja pumpkurva så du får ett vettigt tryckfall över ventilerna. Så låg som möjligt naturligtvis. Men med "gröna" siffror.Megajool. Om man väljer stålrör i programmet så tar det säkert hänsyn till råhetstalet i stål. Programmet bygger säkert på befintliga diagram.
Om inte programmet har några inprogrammerade pumpar och kan hjälpa till med beräkningen får du göra det manuellt. Börja t.ex. med läge I och 10 kPa, det ger ett flöde på 0.3 l/s drygt. Då jämför du med vad programmet anser, säg att det ger ett flöde på bara 0.2 l/s vid det trycket. Då provar du med 20 kPa, och jämför igen. Efter några iterationer borde du vara ganska nära dvs att programmet och pumpdiagrammet ger samma värden. Finns säkert fler sätt.
Finns det inte en massa pumpar att välja på i Programmet? Det är några år sen jag höll på med PurmoMaster, men då har jag för mig att jag valde den Wilo-nånting jag hade så anpassade sig programmet efter det...