0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
dubbla avståndet från värmepump till radiator.Dubbla avståndet =2 rör, tillopp och retur, bara för att få tryckfallet rätt
Tack, så i bilden för radiator lägger jag dubbla avståndet från radden till matarrören enligt bilden längst ner. Ska jag göra det även för stam och matarrören?
Ja 22 rör är i klenaste laget för huvudstammen
Vad vinner jag på att gå upp i dimension i "reda" pengar?
Det kan inte stämma. 863 l/h ger 386 pa/m i ett 22 rör. 112 Pa/m i ett 28 rör. Allt enligt TA Select.
Vet inte om jag förstår dig rätt? 4kpa kvar av 10? Var då? Jag har aldrig varit inne i Purmos program så jag vet inte riktigt hur det funkar. Jag brukar roa mig med TA Select. Men jag antar att dom funkar någorlunda lika.Vad sa Purmo Hade du kvar 5,5 vid sista radden med 22röret i systemet? Eller var det med 28? Det borde funka. Vad har du för ingående pumptryck i beräkningen? Eller kanske så här. Vad har du för summa tryckfall över systemet? Konsekvensen av för höga tryckfall blir ju att du måste kompensera tryckfallet med att öka kapaciteten på pumpen. Har du en tryckstyrd pump? Har du det kan konsekvensen bli den att pumpen "tror" att att raddarna stänger eftersom den mäter trycket på pumpens tryck resp sugsida. Den har inte en aning om vad som sker i dina raddar längst bort. Å börjar därför varva ner i tron att termostaterna har stängt och flödesbehovet minskat. Åsså får du inget flöde kvar till dom sista. Kör du på fast kurva så kan du få konsekvensen att du får ljud över ventilerna för att det blir för höga tryck om flertalet raddar stänger. En raddvent klarar sällan mer är ca 10kpa utan att föra liv. Mao. Anser jag att man bör hålla sig kring 100pa/m för att få en bra balans i systemet.