0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Alltså radiatorernas effektavgivning är inte linjär utan dem "stegrar" ju varmare dom blir? Eller är det så enkelt att huset hinner inte kylas ner under en natt med kall ute temp? Alltså hade kylan hållit i sig ett helt dygn hade det kanske varit rätt inne temp? Varför mäter inte en vp mer snitt ute temp över några timmar.
...
Radiatorernas värmeavgivning ökar med ökande temperatur. Värmestrålningen är proportionell mot T4. Exponenten för värmeavgivningen genom konvektion är också över 1, kommer inte ihåg värdet.
Roland: you rule.Har jag då rätt om jag säger att kurvor för golvvärme skall knäckas mindre än radiatorkurvor? (Påståendet baseras på antagandet om att exponenten för värmeavgivning genom golvvärmesystem sannolikt är < 1).
Jag tycker att det är konstigt att man fortfarande tydligen inte tar hänsyn till trögheten i byggnaden.Jag har byggt om min fjärrvärmeanläggning med en fastighets-styrning och den kör med vad den kallar dämpad ute-temperatur. Enkelt förklarat så tidsförskjuter den utetemperatur-värden givet antal timmar, samt dämpar storleken på svängingarna som blir vid väderomslag.I mitt fall kan jag ställa in tidkonstanten, alltså den tidsförskjutning som behövs för mitt hus. Jag tycker det borde finnas en inställning för det även i värmepumparna, så man slipper elda för kråkorna på eftermiddagen eller frysa på morgonen. Det kunde ju vara ett val mellan trä eller sten-hus.