Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: placering av 2 st pumpar i suteränghus  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
placering av 2 st pumpar i suteränghus
« skrivet: 24 januari 2013, 20:55:49 »
Hej!

Kommer skaffa två pumpar inom kort(Mitsubishi/Toshiba) men blir inte klok på placering och behöver hjälp.

Huset är från 1974 i Skåne, tvåglasfönster och självdrag. Har idag en pump placerad vid plats 1.

Har haft ett antal firmor på besök och de säger nästan samma saker men jag blir osäker vad som är bästa valet. Har tagit kort på planritningen och ritat upp de förslag som finns.

1. På bottenplan gissar jag att det inte spelar någon större roll. Det är ett rum på ca 40 kvadrat och jag gissar att oavsett placering tre eller fyra tar den mer eller mindre hela bottenplan?

2. På övre plan sitter där idag en Toshiba på plats 1. Den sitter i trappan under fönstret, lite över golvnivå på över plan. Den värmer idag ovanvåningen utan anmärkning. Av fyra firmor som varit här har hälften dock tyckt att det är helt fel placering och vill istället sätta den på plats 2 i vardagsrummet. Det är ett valv (öppett upp till taket) från vardagsrummet in till kök och matplats vilket nog inte borde vara ett problem, men jag blir tveksam eftersom den då ständigt skulle stå riktad snett vänster då väggen är i vägen rakt fram ca 4 m. Samtidigt är det väl inte optimalt att ha den i trappan (från pump till där övre plan börjar är exakt som pumpen, dvs ca 80 cm) då luften inte riktigt sprids i sidled?

Tacksam för hjälp!
mvh
Danne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!