0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elementfläktar kan ha en helt annan effekt, som kanske inte uppskattas av samtliga i hushållet. I och med att du blåser varm luft uppåt förbi elementet så får du en luftrörelse vid fönstrets överkant, där gardinerna sitter. Om det då sitter en gardinkappa där så kommer den hela tiden vaja/fladdra på ett sätt som eventuellt kan uppfattas som störande. Om man har ett sånt där galler ovanpå som styr luften lite innåt rummet så slipper man det problemet, men då blåser å andra sidan luften in mer i rummet och kan skapa den där kylkänslan som Bigfoot skriver om. Riktar du gallret utåt, mot fönstret, så vajar gardinen mer. Vi har haft en hel del diskussioner om detta här hemma...
Vad är det för fläkt du har funderat på? Problemet med en fläkt som blåser in luft underifån skulle jag tro är att få hyfsat tätt så att inte en stor del av luften blåser ut på sidorna. Det löser man med en låda under radiatorn som fläkten sitter i, men nackdelen blir då istället att det kan bli dåligt luftflöde genom radiatorn när fläkten inte går...
Båda mina sektionsradiatorer från -42 i vardagsrummet har 2st 230vac axialfläktar på sig styck som levererar 280m3/h på 230v.De är seriekopplade så de går på 110vac/st och levererar 560m3/h tillsammans men hörs bara om man lyssnar på dom.1942 så hade de aldrig kunnat tänka sig något liknande.och mina sitter ovanpå elementen.Det fungerar.
Och jag som trodde att du värmde ditt hus med en llvp innedel på vatten, hur mycket element är det igentligen som håller värmen hemma hos dig
Inget fladdrar.Det är inte en stormvind man sätter in?
Jag håller precis på att provköra 2 st tvärströmsfläktar! En 24 volt som tyvärr går på 12 volt just nu, inte mycket luft som flyttas... Väldigt tyst däremot!Sen har jag stulit en 230 volt från ett gammalt torkskåp - den är det bättre drag i, men den låter ju som ett torkskåp förstås! Funkar perfekt att reglera via en billig Clas-dimmer för glödbelysning...