Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mörk del pÃ¥ lamellerna i utedel Nocria  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Mörk del på lamellerna i utedel Nocria
« skrivet: 21 januari 2013, 15:29:31 »
Tjena!
Såg här om veckan att jag hade en liten (ca3-4cm)mörkt rand på lamellerna på utedelen.Har gått och tittat men har inte sett detta igen.
Är det ngt man ska vara orolig för tycker ni?
Den levererar dessutom otroliga mängder kondensvatten,droppar mest hela tiden.
Jag är inte direkt imponerad av maskinen.Jag har den i ett 40 kvm garage med ca 3,80 i höjd.Och den klarar av att hÃ¥lla dräglig nivÃ¥ i garaget tills det blir ca 7-8 minusgrader ute,sen orkar den inte utan det blir som max 11-12 varmgrader inne,kvittar om jag ställt den pÃ¥ 25 grader varmt.PÃ¥ andra sidan väggen sitter det en gammal enkel,men ack sÃ¥ bra ASY14 som värmer utan problem 80kvm med 3m i tak.Där fÃ¥r jag upp värmen inne till inställt värde ända upp tills det blir -15 ute,först dÃ¥ kroknar den lite.Den är jag ruskigt nöjd med kan jag tillägga.  / Mats
« Senast ändrad: 21 januari 2013, 15:31:37 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mörk del på lamellerna i utedel Nocria
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 05:54:54 »
Kör den likadant som du uppgav i fjol?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45326.msg445645#msg445645
Antingen är nÃ¥t galet eller sÃ¥ är ditt effektbehov i garaget högre än 6-7kW vid sju till Ã¥tta minusgrader? Eller lite av bÃ¥da.  dontknow

Min går i två timmar mellan avfrostningar på dellast (strax under 5kW ut) vid de temperaturerna och 96%RH.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Mörk del på lamellerna i utedel Nocria
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2013, 22:19:28 »
Hej!
Sorry,glömde bort tråden jag skapat ::)
Pumpen avfrostar väldigt ofta,tycker att alla 3 Fujitsu jag har kör äggklockan,även den jag har i bodelen som är ovanför garaget där det är bättre isolerat.
Tidigare i veckan så kollade jag till garagepumpen lite extra.Inställd innetemp på +20.Utetemp runt -13 ute.Det blåste knappt ngn luft ur innerdelen och den avfrostade hela 25 min!!! och sen varvade den upp på utsidan i ca 25 min tills det var dags för avfrostning igen.

Provade nu i helgen att höja tempen inne (+25)och köra full blås på fläkten.Runt -3 ute och det blev ca +14 inne,körde så hela helgen.Såg även den mörka randen på utedelens batteri igen.Lite längre ner denna gången.
Är det dåligt med gas när det blir så eller? / mats



« Senast ändrad: 28 januari 2013, 09:34:31 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Mörk del på lamellerna i utedel Nocria
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 11:20:24 »
Det är väl vid -15 äggklockan på Nocrian slår till på allvar, om ditt garage är bra isolerat och har bra dörrar/fönster borde den kunna fixa värmen i ditt garage utan problem.
Visserligen är det ganska högt till tak, vet inte om du får den effekten att värmen samlas där uppe.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mörk del på lamellerna i utedel Nocria
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2013, 15:46:04 »
Jo, det är där den ramlar in i otyg, shelter.
Nocrian går under bra förutsättningar (där t ex Toshiban får nytta av sin styrning) till sin fyra timmars gräns enligt spec mellan avfrostningarna. Den magiska gränsen här ligger väl på ca 80%RH vid -4°.

alfamats; Maxgräns på avfrostningscykeln är drygt 16 minuter enligt spec. Men det har jag aldrig sett, möjligen 12 som mest när min var standard ngn gång förra vintern. 8-10 skulle jag tro var mer normalt. Och då har jag oftast hög luftfuktighet här, har normalt 1,5 liter vatten ur en avfrostning. Avfrostningar med ren förångare går snabbare.

Har du provat att låta fläkten gå på auto? Bara för att låta pumpen styra sig själv helt o hållet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!