0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då får du kolla pumpen,genom att mäta utblåstluften. Pumpen ska ha avfrostat,så den är isfri.Ställ tempen på fjärren på max grader, fläkthastigheten på mellan läge, mät utblåsluften i 10 minuter. Luften bör komma upp i ca 50 grader, om du kör fläkten på halvfart.Jag har mätt min pump vid 0 grader utetemp, fläkthastighet läge 2 av 3 möjliga fick då 53 grader som max efter 10 minuters maxkörning.. mvh Anders
Om man t.ex. skulle få ”pyspunka” på V-p dvs att gasen läcker ut mycket sakta , t.ex på 6 månader under vinterhalvåret så kommer man troligen förlora i COP och därmed många värdefulla slantar. Min fråga är hur man på ett enkelt sätt kan kolla om pumpen ”håller måttet” dvs. att inget tryckfall föreligger och att pumpen ”levererar” som den ska.Att provtrycka systemet är ju ett sätt men kostar pengar.Hörde att man kan mäta temperaturen på innerdelens luftflöde genom att sätta tempen på max resp. min och sedan mäta med en vanlig kvicksilvertermometer…men finns det något enkelt samband mellan tryck och temp och....1.vilka värden bör man få?2.Hur länge ska pumpen gå innan man mäter?3.Vilken fläkthastighet?4.Vilket avstånd från spjället ska man mäta?5.Finns det pumpar med självdiagnos system som varnar om trycket faller ?6.Behöver man verkligen provtrycka systemet var 3:e år som en installatör påstod som jag pratat med?Jag har en Toshiba RAS B-10 EKVP-E som värmer bra sedan 1½ månad tillbaka i vårat 120 kvm enplanshus.Tacksam för svar.