Hej igen!
Tack för era svar. Har legat vaken länge nu och lyssnat på knäppningar och grubblat på detta satans problem

Utomhustemperaturen är för tillfället -17. Knäppningarna kommer inte endast efter varmvattenproduktion utan direkt vid en ändring i framledningstemperatur verkar det som. Verkar som om bara någon grad ger upphov till oväsen.
Jag kollade nyss loggen på VPn (Thermia G3) och så här har framledningstemperaturen ändrats med tiden:
kl. 00:00 - 00:20; Stegvis 38C till 29C
kl. 00:20 - 00:44; Stegvis 29C till 34C
kl. 00:44 - 00:47; Snabbt upp till 40
00:47 till 01:30: 40C konstant och hör ändå en del knäppningar. Kan hända att knäppningarna har avtagit i skrivandes stund, men jag flydde ner i källaren för att få sova i lugn och ro så jag vet inte.
Returtemperaturen har varierat mellan 28-33.
Som jag skrev tidigare har jag införskaffat en 100-liters knäpptank, kommer denna volym räcka för att framledningstemperaturen ska bli mer stabil? Läste att normalt pumpas 8 liter i minuter vilket ger en omsättning i tanken på 12 minuter. Funderar på om jag ska installera denna 100-liters tank eller direkt gå på en med större volym, vad tror ni? Måste man upp i stora volymer för att framledningstemperaturen ska bli hyffsat konstant?
God natt