Nu har jag skaffat mig ett nytt hus i det sitter det en 1115-10 med separat vpa 70/200 varmvattenberedare. värmer 300m2 samt inomhuspool på 35m3. 2st borrhål på 120meter. sitter nu en 12kw kylmodul med scroll i som är två år
Kollade gradminuter de står på standard 60 och start elpatron 300 eller om det var 500 Hur högt kan man ställa de båda.
Den har gått 27190 timmar kompressordrift sen installationen 2005 tilskottet står på 1700 timmar. Men har gått på el längre perioder på g av kompressor haverier.
starter står på 6082
vet att kompressorn är bytt för 2 år sedan. kan den vara nollad eller har den gått runt så det är 106082 starter?
vet att det var en felinstallation med poolväxlare och värmesytem som gjorde satans massa starter som orsakede 2 kompressorras på 5 år som nu är åtjärdat.
Nibes tekniker har vart där och kollat installationen och tagit bort vissa kortslutningar som vart från grundinstallationen.
snittet senaste veckan är 21 timmar driftstid och 11 starter per dygn då har det varit mellan -3 till -20 kallt.
kb in var +1 och kb ut +4 (misstänker kass givare)
vid -5 var framlednings tempen beräknad till 41 grader så lågtempsystem verkar orka upp till 44 °C på kompressordrift
Tycker att det är onormalt stor diff på framledning och returledning 10 °C med alla termostater öppna vad skall man ha där?
extra växelventil till polen sitter det också rördragningen är riktig råttbo då det går rör överallt får kolla igenom det när jag flyttat in i sommar.
polen värms 6 timmar oavbrutet på natten om den kallar på temp. Sitter en termostat som prioriterar husvärme
årsförbrukningen verkar ha legat mellan 18000-20000 kw de 2 senaste åren sen rören drogs om och innan dess ännu högre
Så nu har jag ett roligt system att pilla med