0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om den löser ut för hög hetgastemperatur, är det väl bättre att ta hem någon som kan kolla upp pumpen och åtgärda felet, än att spy galla här på forumet.Jag har en lika dan pump, den går nu 20-22 timmar om dygnet utan eltillskott med 5-8 minusgrader ute.
Börja med att mäta temperaturen på hetgasröret, skaffa en IR-termometer och sätt en bit svart tejp på röret och mät.Stämmer givarens värde så är det dags att ta hem en riktig kyltekniker som får justera in expansionsventilen på värmepumpen.
Om den är installerad 2008 så gäller väl försäkringen fortfarande så du slipper betala själv det blir försäkrings bolaget som betalar hela kostnaden.
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:- står utedelen i automatläge? (A blinkar)- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:0372-88000Jag har fått hit två olika kylkillar, båda godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade många bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade. Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?
Problem med hög hetgastemperatur kan mycket väl innebära att kompressorn måste bytas.Kompressorbyte plus viss kringutrustning går på runt 22-25000, är pumpen högst 6 år, kommer hemförsäkringen att betala bytet men dra av självrisken och åldersavdrag för åren efter de första två åren. De betalar alltså runt 12000 kr, sedan betalar din 6-årsförsäkring det som hemförsäkringen dragit av, och du kommer inte att behöva betala ett öre själv.Om kompressorn behöver bytas, se till att få den bytt så fort som möjligt, så du slipper lägga ut pengar själv. Det brukar ta mindre än 14 dagar att få betalningen från både hemförsäkringen och 6-årsförsäkringen.
Min CTC 107 går ner till sina -15 och idag när det är -12 ger den fortfarande 50 grader vid sina körningar.