0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu håller jag inte med Carl N. Det kan aldrig vara fel att att värma upp en källare. Oavsett om man har bjälklag med sågspån/isolering eller betongvalv så kan det aldrig vara negativt att värma källaren. Huset mår bättre, varmare golv, friskare hus mm. Vad menar du med att källaren "tjyvar värme från huset".
Är man inte i källaren så behöver man ju inte värma upp den igentligen tycker jag.. Men jag har en fråga som också rör källare, min vp står i källaren på huset brevid och har kullvert in till huset vi bor i..Källaren är o-isolerad och byggd i betong, övervåningen är en snickabod lika tät som en gammal lada, man ser ut överallt och finns NOLL i isolering, dock så är taket i källaren i betong, men golvet på övervåningen är gammalt tjockt trägolv med sågspån under.Källaren är uppdelad i 3 rum. 1:a rummet är ca 10-15kvm stort, 2:a rummet där vattenpumpen står är ca 3kvm, och 3:e rummet där vp står är ca 6kvm.Rören från vp är o-isolerade i rum 3, men isolerade och "igenbyggda" med extra isolering och spånskiva i rum 1, sen går dom in till huset.Skulle jag tjäna någonting på att t.ex stänga dörren till rum 3 och sätta en fläktkovektor / radiator som returen går igenom innan den kommer till vpn?Tänkte mest på om jag får någon "vinst" av att vp står i varmare rum?Jag har ett delta på framledning / retur på ca 10°C, vp orkar göra 48°C framledning utan ts, jag behöver 59°C framledning vid -15°C..Kommer vp inte orkar göra lika varm framledning eftersom returen blir kallare om jag kopplar en "förbrukare" på returen?Källaren håller ca 4°C i 1:a & 2:a rummet, 3:e rummet är nog inte så stor skillnad ändå eftersom dörren står öppen..I 1:a rummet har jag en 3 fas 5kw byggfläkt som jag brukar starta när jag är där nere (Jag har ett multigym som står där och så står crossen där. Men tiden i källaren kanske är 1-2 timmar i veckan Kanske lönt att värma hela källaren?Om byggfläkten får gå 1 timme så har jag ca 15°C i 1:a rummet.Blev ett långt och rörigt inlägg, som vanligt när det gäller mig känns det som Förlåt [/quoteom du kopplar på flera förbrukare så kommer inte vp orka värma framledningen lika högt men det kanske inte behövs heller för den extra förbrukaren värmer kanske rummen bredvid eller ovanpå också.
Hmm ok verkar som dom flesta är överens dvs, så lite värme som möjligt i källaren.Timern har jag på 90min