Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Vanskligt att sätta tillsattsen för lågt när man e bortrest på vintern?!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vanskligt att sätta tillsattsen för lågt när man e bortrest på vintern?! (läst 2670 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lglavas
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Installera värmepump nu!
lglavas
«
skrivet:
17 januari 2013, 14:03:12 »
Citera
Upptäckte något räligt.
Scenario:
1. Ställt ner så att tillsats är blockerat till -10.
2. Kör med innegivaren ej kurvlutningen (kanske påverkar i mitt fall när jag har braskaminen relativt nära innegivaren och eldade på kvällen resten av huset är kallare än nära braskaminen).
3. Kör tillfällig lyx 3h på kvällen. Tappa ur 2 bad.
4. Håll relativ "låg" innertemperatur (20 grader)
5. Kallt ute (minusgrader)
6. (Kommer inte ihåg om jag med hänsyn till värmebehovet hade då relativt låg fläkt hastighet 55% dvs begränsning i hur mycket värme som kan utvinnas)
Resultat:
Att F750:an lös rött när jag vaknade på morgonen och larmade att frånluften hade för låg temperatur (16 grader) så VP ville inte starta!
Antar att VP har vid 3h lyx försakat värme produktion och gradminuterna samt lång avfrostning har gjort att frånluftstemperaturen fallit till låga 16 grader när vi sov.
Nu är frågan:
Om vi inte varit hemma och elpratonen är satt till att gå in vid medelyttertemperatur -10 grader och det är ner till -9 grader ute. Samt att kompressorn inte startar pga för låg frånluftstemperatur (<16 grader även om innetempen är 20 grader så kommer luften från isolerade ventilationsrör på kallvinden -10 så lite värme tappas innan luften når VP:en 18-19 grader).
Kommer huset att kylas ner till frys grader innan elpratronen behagar starta vid -10 grader ute!?
Finns det någon fail-safe mode att värmepannan känner av att innetemperaturen är +X grader INNE och går in och håller den temperaturen på huset!?
Annars om det inte finns någon fail-safe så är det vanskligt att ställa in att elvärmen skall gå in vid minusgrader OCH man inte är hemma samt att kompressorn går sönder eller inte startar av någon anledning likt ovan!?
Det känns vanskligt!
Loggat
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vanskligt att sätta tillsattsen för lågt när man e bortrest på vintern?!
«
Svar #1 skrivet:
17 januari 2013, 18:55:19 »
Citera
Jag är inte 100 men jag tror att om VP:n larmar så går elpatron in oavsett vilket temperatur du blockerar tillsatsen på.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
lglavas
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Installera värmepump nu!
lglavas
«
Svar #2 skrivet:
17 januari 2013, 20:39:39 »
Citera
Ok jag skall kolla om eltillsattsen är inne när den larmar nästa gång.
Mvh Luciano
Loggat
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)
NIBE 750
Gäst
NIBE 750
«
Svar #3 skrivet:
02 mars 2013, 21:35:14 »
Citera
Ingen fara..!!
Det går aldrig att stänga av elpatronen helt! Den är alltid i beredskap som frysskydd, vi har vår pump på 2% fläktsynk, samt blockerat elpatronen till -20, och har hänt 1-2ggr, vid snöstorm ute och fel vind, som blåser in i utblåset från Värmepumpen, så kalluften åker bakvägen och lurar Niben att frånluftstempen är under 16gr, och larmar, men då har elpatronen gått in, men endast för värmen, tror ej den gör VV i detta läge.
Men konstig att den larmade för dig..
Loggat
baobab
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
baobab
«
Svar #4 skrivet:
05 mars 2013, 11:56:04 »
Citera
Hej, jag hamnade i en liknande situation! Läs mer här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51328.0
Det vanskliga i mitt fall - och jag utgår från att det gäller generellt - är att elpatronen inte verkar ha gått in eftersom hela systemet låser sig i larmläget. Är du inte där och kan återställa systemet så fortsätter det så. Det är mycket möjligt att det finns nån spärr där elpatronen forceras om det börjar bli jäkligt kallt, men min föll ändå från 18,5 till 12 utan att pumpen reagerade det minsta.
Det märkliga är att även om jag nu kör pannan på endast tillsats så fortsätter den att gå in i larmläge (larm 64 låg frånluft) en gång i timmen. Sjukt jobbigt. Måste ju finnas nåt sätt att lösa att tillsatsen går in direkt när larmet kommer istället för att mer eller mindre stänga av.
/Mårten
Loggat
NIBE 750
Gäst
NIBE 750
«
Svar #5 skrivet:
05 mars 2013, 18:22:52 »
Citera
Skumt att den att den larmar för låg frånluftstemp när fläkten går, jag har fått det 2ggr, när man kör fläktsynk på 2%, och det blåser storm ute, och luften trycker på utifrån och pressar den fel väg, men tycker att det är självklart att elpatronen skall gå in oavsett inställningar vid larm eller farligt låg framledning, inte kul annars vid bortavaro 1v i Februari och larm, hela huset fryser sönder!
Vår kör elpatron när vi fått larmet låg fl temp, trots att den är Avställd till -20.
Låter som ett fall för Nibe att svara på denna frågan..
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1195
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
lars
T Ramsmark
TS Comfort AB
alvinpalv
jantijanti
pathe915
svenske kocken
Vimpeln
Rille87
Doris
Jisse
Perfa76
Genuint
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info