Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använd vattnet i borran till att vattna blommer med sommartid?  (läst 4775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
När vi lade rör från borran till vp:n satte vvs-installatören ett extra skyddsrör ifall vi villa använda vattnet i borran till att vattna blommor med och skölja av bilen sommartid. Då skulle man slippa betala det kommunala vattnet.
Det är ju tänkt att det skall finnas vatten i borran mot vintern, så är detta en så bra idé eller kommer det att bita en i baken mot våren då man står där med en kall borra? Man behöver ju förstås inte sänka ner vattenslangen hela 200m, om det ens är möjligt?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
tror inte borrarn hade gjort så om det var ett torrt hål.

Vattnet strömmar ju till. Du behöver inte ha ett flöde i hålet för att det ska fungera väl.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Använd vattnet i borran till att vattna blommer med sommartid?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2013, 10:00:52 »
Jag har ochså utnyttjat borran till bevattning eftersom grundvattennivån låg på 4 -5 m . Det går att suga upp vatten till närmare 10m med vanlig sugpump. Bevattning sommartid sänkte vattenståndet några m vid längre vattentappning. Tillrinningen räckte så det höll nivån uppe.
Jag testade pga nyfikenhet att pumpa vid ett tillfälle pÃ¥ vintern.  Temperaturen höjdes i borran. Det tolkade jag sÃ¥ att jag pumpade bort kallt vatten i borran och varmare vatten frÃ¥n omgivningen strömmade till.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Det förekommer ju tydligen torra 200 m-hål, men det måste väl höra till ovanligheterna. En dricksvattenbrunn är ju typiskt grundare.
Om det inte är så att man lyckas tömma hålet, så borde det ju snarare vara positivt än negativt att omsätt vattnet.
Det förekommer väl att man borrar 6 tum och då använder hålet både för energi och vatten.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det förekommer väl att man borrar 6 tum och då använder hålet både för energi och vatten.

Det låter konstigt eftersom kommunen inte brukar tycka om att man anlägger markvärme nära vattentäkter. Iofs behöver man ju inte fråga om allt man gör...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
En bekant fick offert på det i alla fall. Sen gjorde han inte så beroende på framtidsutsikter med kommunalt VA.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Furutorp

  • Gäst
Furutorp
SV: Använd vattnet i borran till att vattna blommer med sommartid?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 20:26:28 »
Det är helt riktigt att man kan borra en så kallad kombinerad borra, vanligen i större diameter för att få plats med djuppump. Allt enligt borraren som var hos oss och borrade för ett par veckor sedan.

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det låter konstigt eftersom kommunen inte brukar tycka om att man anlägger markvärme nära vattentäkter. Iofs behöver man ju inte fråga om allt man gör...

Det handlar om en helt annan sak, Har du en dricksvatten brunn eller vattentäkt så innehåller den ytgrundvatten, bergborran innehåller vatten som finns nere i berget. Anledningen är att man vill inte ha ner förorenat ytvatten ner i borran eftersom det då kan sprida sig och påverka andra borror. Det är därför som foderrören i en bergborra tätas mot berget.
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
Ännu en fråga, med risk för att idiotförklaras, men ändå...
Om man med en vanlig pump kan ta upp vatten från ca 10 meter, kommer det att fungera när jag har 12 meter foderrör? vilken blir tillrinningen nerifrån och upp?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Vad som är avgörande om du skall kunna suga är var vattennivån ligger. Man kan tänka sig att påfyllningen kommer nerifrån.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
Jag har foderröret från toppen av brunnen 12m ner, lock på toppen så vattnat måste nog komma underifrån. Det stod inget om grundvattennivån i min borrapport, men grannen som borrade 20m från mig, hade 3 meter till vattnet, och då ligger hans borra ca 1m högre än min. Blöt sommar ifjol men det verkar ju lovande.
Blir nog en sugpump i vår, sådde in gräsmattan i höst, så där kan lite extra vatten komma till pass.
Tack för synpunkterna!
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!