0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Försökte räkna på det där för inte så länge sen. Vid fasövergången krävs det 334kJ för att smälta nollgradig is till nollgradigt vatten. Omvandlar man 1kJ till Wh får man 92,78Wh. Det är då vad det kostar att smälta isen på en timme. Ska man smälta 1kg is på fyra minuter får man 60/4=15*92,78=1391,7W. Det där blir då mer under verkliga förhållanden.Tittar man på elmätaren ser man vad som händer under avfrostning. Även min luft/vatten som har konstant stöd via sin vvx petar in över 1kW via eluttaget. Den avfrostar då snabbare än en luft/luft o det kan ryka till rejält ute när fläkten startar.Tittar man sen på det som leifa.k skriver så stämmer det med temperaturer på gasröret ut med -30. Om man då har 11 grader inne eller 20 gör nog ingen större skillnad. Men lite bidrar givetvis massa osv.Rent praktiskt så har jag själv kört en Panasonic i ett hus som stått tomt under en vinter där innetemp fått gå ner till 10-11 grader och det var aldrig några som helst problem med avfrostningar. Men man kan tillföra energi för att snabba på avfrostningarna!TUSCSONOR; Det där med on/off låter mysko, vad kommer det av? Den ska väl ändå avfrosta när temp sjunker på förångaren i första hand? Skulle min egen luft vatten göra så skulle den vara ett isberg. Den kan stänga av sig vid uppnådd temp fullt påfrusen för att senare starta och ganska omedelbart göra en avfrostning. Det måste vara något annat som spökar?
F_n vet jag, det är en anledning till att jag sitter här o räknar för att få mothugg! Men om du menar omräkningen till watt, så om du petar in 334kJ i din länk ger det 0,09278kW vilket är samma som 92,78Wh. Och 60/4 blir 15, ska du smälta isen på en 30min blir det 60/30=2 osv.Omständigheter runt betyder nog mer än innetemp om man får problem med avfrostningarna. Korta rörlängder o överfylld pump vid nollan är en dålig kombination har jag fått för mig. Jag har numer ett par habrovinscher på min Nocria, en vattenkoppling på hetgasrör samt en konvektor under fönster via rör på vätskeröret som kör självcirkulation. I ett rör bredvid detta på vätskeröret sitter nu även en värmekabel som drar igång när temp på hetgasröret sjunker. Liten Elstav. Effekten som Nocrian suger ur habrovinschen under avfrostning uppskattar jag till 1400W. Under drift bidrar den istället med mellan 350-700W.
Vet en som nyligen har installerat en llvp och den har producerat så mycket is att det fyllt upp hela avståndet mellan pump och fastighet, han har dessutom svinkallt inomhus..Därför undrar jag om inte inomhustemperaturen har betydelse för avfrostningen..