Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Två separata kollektorer...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Två separata kollektorer... (läst 3058 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mezzner
Expert på värmepump
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Mezzner
«
skrivet:
15 januari 2013, 14:13:22 »
Citera
Har idag en markkollektor på ca 600 m.
Ska troligen byta till större pump, och behöver då komplettera, troligen blir det ett borrhål.
Markkollektorn är sen -85 och innehålller glykol. En ny kollektor lär innehålla etanol. På den gamla är det ju troligen inte trivialt att byta, så frågan är hur jag ska koppla detta till en pump?
Antar att det blir en extra värmeväxlare?
Vidare misstänker jag att markkollektorn är mer gynnsam än hålet under den varma delen av året, men att jag under vintern behöver köra båda. Hålet blir kanske 150 m. Det känns dock som att detta också vore nåt som man vill ta hänsyn till vid ihopkopplingen. Kanske bör man t o m styra så att man alltså inte använder hålet hela tiden?
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
SV: Två separata kollektorer...
«
Svar #1 skrivet:
15 januari 2013, 15:24:18 »
Citera
Jag undrar om det är någon mening med att finlira med urkoppling av borrhålet sommartid. Det är en mycket liten del av årsbehovet värme som produceras då. Temperaturen på köldbäraren från borrhålet kommer att vara ca +7 grader så det är inte så mycket man vinner. Borrhål och markslinga måste i det här fallet kopplas parallellt, se till att det blir en ventil på borrhålsslingan med bra reglerkarakteristik.
Att behålla glykolen tycker jag verkar vara det besvärligare alternativet. Det behövs en värmeväxlare och en extra cirkulationspump. Pumpen och temperaturfallet i värmeväxlaren kostar i form av högre driftkostnader. Det kommer förmodligen att kosta en del att bli av med 600 liter 30 % glykol men det känns som det vettigare alternativet.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #2 skrivet:
15 januari 2013, 17:20:19 »
Citera
Problemet är väl kanske att det är minst det dubbla innan man kan anse att man pumpat färdigt, och därefter är det kanske inte så självklart att man ändå kan anse att det är rent?
Jag läste nånstans här på forumet att man avrådde från byte.
Om det är samma köldmedel är det förstås inga konstigheter - även om man förstås kan tänka sig att det går att optimera på att det kommer att vara olika temperaturer under årstiderna.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
Svar #3 skrivet:
15 januari 2013, 18:00:21 »
Citera
Jag har bytt själv en gång från glykol till sprit. Jag använde mig av en propp av skumgummi som jag själv format som passade i slangen. Denna propp utgjorde gränsen mellan först vatten och glykol. Jag stoppade först proppen i slangen mot glykolen och pumpade på med vatten från andra sidan.Hade nog kopplat på vanliga vattenslangen. Detta för att få tryck vid behov. Då kom vattnet att skjuta proppen framför sig. Samtidigt blev proppen en barriär som hade glykolen framför sig. Samlade glykolblandningen i några tomma plasttunnor. Hade 400 m och 400 l. Lämnade in på återvinningen och fick betala en hel del. Jag har för mig att det kostade lika mycket att bli av med den som att köpa glykolen från början. Runt 2000kr. Efter ett varv kom proppen med glykolen framför sig och vattnet efter. Proppen var en klar gräns. Sedan gör man om processen med proppen mot vattnet och spritblandning trycker och fyller slangen. Lånade ideen från fyllning av markkollektor för undvikande av luft i slangen. Man gjorde så på 1980-talet. OBS markkollektor!!!!. Vid borra blir det kanske problem i nedreänden. Testa så att proppen "täter" men glider. Lycka till!
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #4 skrivet:
16 januari 2013, 00:13:18 »
Citera
OK, det lät ju som en fiffig metod, annars har jag en känsla av att det inte blandar sig så väldigt lätt ändå i och med att man hela tiden trycker på med ny vätska - men viss blandning lär väl ske. För att hålla koll på när man är färdig så håller man istället koll på volymen om man inte har en sån propp som du beskriver. Jag har på min markkollektor en skarvkoppling. Den borde dock inte stoppa proppen om man inte har lite otur...
Har läst att man riskerar nån utfällning på sikt eftersom man inte fått bort all glykol från slangens inneryta, det stod här på forumet, men det kanske var skrock.
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #5 skrivet:
16 januari 2013, 09:05:38 »
Citera
Jag hade en skarvkoppling efter 200m men det var inget problem. Dessutom hade jag i första varvet tillgång till fullt vattentryck om jag behövt. Ja fyllde sedan spritblandningen med en vanlig billig dränkpump men det var inget problem.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #6 skrivet:
16 januari 2013, 12:22:18 »
Citera
OK, om det sedan har funkat med sprit utan problem ett antal år efter det så låter det ju väldigt intressant.
Inser att man troligen har flera skarvkopplingar på slangen om den är 600 m. Jag tänkte på en som jag satt dit själv när jag schaktade för garaget och slangen låg lite högt i en "vändning".
Det är väl risk att det är lite svag blandning i slangen, annars hade man ju haft tillgång till kylarvätska till bilen resten av livet!!
Fast det är ju oftast röd glykol i bilar nuförtiden.
Hur lång gjorde du proppen? jag antar att den inte behöver sitt särskilt tajt, den får väl vara i kontakt överrallt men man kanske ska passa sig för att stoppa in den i onödigt komprimerat tillstånd?
«
Senast ändrad: 16 januari 2013, 12:38:55 av Mezzner
»
Loggat
lars
Expert på värmepump
Karma +0/-0
lars
«
Svar #7 skrivet:
16 januari 2013, 13:01:51 »
Citera
Jag gjorde det för 5 år sedan. Såg ingen förändring. Sålde huset för 2 år sedan. Man skulle för säkerhets skull kunna spola igenom vatten i riklig mängd för säkerhets skull. Man skulle kunna spola igenom mängder motsvarande flera varv för säkerhets skull. Jag spolde igenom kanske 100l. Eftersom jag ej såg spår av glykol. I dag skulle jag skicka igenom mera rent vatten än jag gjorde för säkerhetsskull. Skulle det bli stopp i någon allt för tvär böj så får du väl pumpa baklägnes.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #8 skrivet:
16 januari 2013, 13:30:39 »
Citera
Jag har eget och mycket vatten, desutom finns en separat cirkpump för kollektorn som lätt kan köras om det skulle vara motiverat. Vattentrycket kanske är bättre, okomplicerat och dessutom ingen risk att man råkar suga in luft i slingan mitt i det hela.
Jag ska kolla om nån vet nåt mer om långsiktiga kontaminationsproblem genom att ställa frågan redan i rubriken i en ny tråd. Har du provat kanske det är bästa tänkbara referens - men samtidigt vill man ju inte att det ska bli nåt dåligt efter ett antal år, inte ens efter 20 år förstås.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #9 skrivet:
17 januari 2013, 15:36:14 »
Citera
Varför skulle det bli problem? Glykol och etanol reagerar inte med varandra.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #10 skrivet:
17 januari 2013, 16:07:38 »
Citera
Jag läste det i nån tråd här på forumet. Sockerutfällning och vad man nu skrev om...
Det kanske bara var nys, och det kanske inte är nån katastrof om det skulle vara nån procent glykol i den färdiga etanolbrinevätskan? Jag har verkligen ingen aning. Det finns en hel del myter om hur man kan och inte kan blanda olika typer av glykol, och ofta är det mest nåt folk har hört...
Jag har även hört nån säga att man kunde hälla både syntet och mineralolja i delsyntet, men inte delsyntet i de andra eller syntet i mineral - och det är ju bara nys.
Om det går bra att byta så gör jag det, jag får ju betala för att bli av med det, och betala för nytt, men hellre det än att krångla med två olika brinevätskor som inte får blandas!
Om det sen är värt att köra den ena eller andra kollektorn under olika årstider kanske är oklart, men det kan ju även gå att göra med en sommar/vinterkran eller liknande.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1021
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
lucky_one
Jokkmokksjokke
Kim^
Rickard
Rdx
Elvinjo
Sandaa
Jippen
dvolod
Nocoll1948
T.eriks
macman
berkan
Nickmac
iMicke
SkaneErik
phera
Sanvi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info