Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det värt att byta ut trasig frÃ¥nluftsvärmepump  (läst 7428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag har nyligen bytt ut min gamla Elektrosstandard frånluftsvärmepump mot en ny IVT 490.

Nu har tanken slagit mig att det kanske inte var en sÃ¥ bra affär som det kändes som. Jag tänkte att det är klart att jag ska ha en ny fungerande värmepump. Nu har jag funderat pÃ¥ när jag kommer nÃ¥ break even med den jämfört med att  bara köra pÃ¥ elpatronen i den gamla.

Tror att IVT 490 drar ca 0,7 Kw och att den ger 2 kw. Detta ger 1,3 kw i besparing varje timme den går.
Om man för enkelhetens skull räknar med att 1 kwh  kostar 1 kr och den nya värmepumpen kostade 42000 installerad och klar borde man kunna  räkna som följande:
42000/(1,3x1)=32308 timmars drift innan den börjar  ge vinst. Det ger 1346 dygn eller 3,7 Ã¥r.

Nu gÃ¥r den ju inte dygnet runt. Om värmepumpen gÃ¥r 50  % av tiden betalar den sig pÃ¥ över 7 Ã¥r.
Om den går 1/3 av tiden betalar den sig på ca 10 år. Eftersom garantierna är på 10 år så måste jag räkna med att den måste bytas ut efter den tiden och därför blir väl utfallet att jag lika gärna kunnat köra på elpatronen?

Tänker jag rätt eller fel?
Har ni nÃ¥gra andra  synpunkter pÃ¥ resonemanget?

/Rob

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Är det värt att byta ut trasig frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2013, 23:08:08 »
Den går säkert över 4000 h / år, beroende på hur stort hus du har. Sen har du ju fått garanti och en del nytt som kanske inte håller tio år till på ES, som beredaren, fläkten, cirkulationspump, styrkortet, osv. Dessutom misstänker jag att av de 0.7 kW är en del fläkten och cirkulationspump, som du ändå skulle haft igång på ES. Besparingen kan vara aningen mer än 1.3 kW alltså. Men visst, kalkylen bygger på att pumpen går helt felfritt utan extra kostnader i tio år. Är garantin bara på delarna eller ingår felsökning och byte?

Till sist kan man ju spekulera i elpriset, hittills har det gått åt rätt håll ganska stadigt, möjligen med en liten dipp senaste året. Mer besparing med vp alltså.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Elförbrukaren

  • Gäst
Elförbrukaren
SV: Är det värt att byta ut trasig frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2013, 00:04:43 »
Hej
Jag har frågat mig samma sak.
När man hör med säljarna så talas det om en livslängd på 10-12 år.
Min Nibe 310P fick ett kompressor ras när den var 8 år gammal.
Jag har loggat elförbrukningen från dag 1 som elen slogs på och pannan driftades.
Elförbrukningen har inte ökat efter att kompressorn dog. Det är tredje vintern som jag kör utan kompressor nu.
Ett byte av kompressor + div. smått skulle kostat mig ca. 10000kr.

Antingen är verkningsgraden på systemet urkass eller så är det något som varit fel hela tiden.
Jag kör vidare utan kompressor...
 dontknow

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det värt att byta ut trasig frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2013, 11:17:41 »
När du har en 310P betyder detta att den har ett modernt miljövänligt köldmedia. Därmed är det en standardreparation att renovera den. Byte av kompressor, pressostat(er), expansionsventil, förångare etc. Kostade omkring 15 tkr för något år sedan. Trots kompressorns begränsade storlek är elbesparingen per år ganska stor. Om den i övrigt håller några år till går det plus efter 3-4 år. Räkna med att den bör hålla i totalt 20 år med korrekt skötsel och en kompressorbyte i halvtid. Men om energibehovet ökat kan det istället vara bättre med ett kraftigare typ av värmepump.
« Senast ändrad: 16 januari 2013, 09:44:21 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ztigge

  • Gäst
Ztigge
SV: Är det värt att byta ut trasig frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2015, 12:52:29 »
Vår 360p fick kompressorhaveri och den är 10 år gammal.

IF ger nu 20% minus självrisk

IF menar att kostnad för att byta kompressor brukar ligga på 12 Tkt

Imtech vill ha 20 Tkr
VIS vill ha 20 Tkr

Hur det kan kosta dom här pengarna för en liten kompressor är en gåta för mig.

Dessutom finns tydligen en kondensor som kan börja strula fast inbyggd i NIBEs maskiner.

Med dagens elpriser kan man köra rätt länge utan kompressor innan ett byte betalat sig och om kondensorn går är det ändå ny maskin som gäller.

Nu är man rätt pissed på hustillverkaren som inte sa ett knyst om att man bör teckna tilläggsförsäkring på frånluftsvärmepumpen när vi flyttade in i vårt nybyggda A-hus.....

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det värt att byta ut trasig frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2015, 14:28:41 »
Hör också med Nibe auktoriserad servicefirma, se www.nibe.se för närmaste service. Det handlar normalt inte om att byta enbart kompressorn efter 10 år utan man byter ett service-kit med kompressor, förångare, expansionsventil, pressostat, torkfilter etc. Man renspolar och kollar kondensorslingan om det görs enligt instruktionen. Då får man en nära ny värmepump som bör hålla många år till och man tjänar igen kostnaden efter några år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!