Hej!
Har en FLVP av märket Nibe 310 P som är kopplad till radiatorer på både under- och övervåning. På varje radiator sitter termostater och bakom dessa finns en strypning med skala 1-7, N och en streckad del(----)Gick en runda och kände på alla radiatorer och upptäckte dessa varierade ganska mycket i temp. Vissa var varma uppe och mindre varma nertill medans andra var mer eller mindre jämnvarma över hela. Plockade bort termostaterna och tittade hur dom var strypta och på ett flertal på nedervåningen så läste jag av strypningen till mellan 2-3. Tittade lite närmare och insåg att detta värde inte var inställt efter det index (en skåra) som satt kl 9 sett rakt framifrån. Så det egentliga värdet på strypningen var alltså satt på den streckade delen --- som följdakligen enligt danfoss beskrivning ej ska användas.
Hur ställer jag in strypningen rätt?
Har lyckats förstå att tempen på varje enskild radiator skall ha ett visst delta p eller vad det kallas. Om jag förstått det rätt bör denna skillnad på temperatur vara ca 7 grader. Ska jag då mäta tempen på övre del radiator och jämföra med temp nedre del radiator? När denna mätning görs tänkte jag plocka bort termostaterna, men frågan är om jag ur energiförbrukningssynpunkt verkligen ska ha dom sittandes där överhuvudtaget?
Cirkulationspumpen står på läge 1 av tre och tempen i huset är ok, men lite för kallt på undervåningen.
Någon som är proffs på detta?
Mvh