0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cop 1= maxeffekt in/ut ? det är +2000w för mycket isåfall då jag har billigare alternativ när det är kallt. om jag ställer pumpen på 20 grader och ställer fläktläge på minsta och har 22-24 grader i huset med hjälp av radiatorer VAD GÖR PUMPEN DÅ till skillnad mot att stänga av den?
La pumpen gå, den har COP godt over 1.0 selv ved -30 °Chttp://www.scanoffice.se/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08820-10-SE.pdf
...kan vara inbillning men tycker den blåser lite kall ljummet,den ska väl inte "arbeta alls" om temperaturen är uppnåd redan? kanske ska stänga av den helt(fryser den ihop då?) vill ju inte att den ska dra onödig el när jag har billigare alternativ vid lite häftigare kyla... många frågor, tacksam för svar.
Utrolig ork , å økonomi i en FD 35 Raptus
Hejsan..Utav ren nyfikenhet så ställer jag en liten extra fråga..när jag så grafen som TUCSONOR la upp på sidan så mäter dom på +20grader som pumpen blåser ut.. om man tex säger att det är -20 grader ute, och vill att den ska pumpa ut låt säga 24-25 grader värme..hur mycket ström kräver pumpen då emot när den ger ut +20 gradig värme? //Henke.