Hej alla glada!
Har lite funderingar som jag är säker på att detta eminenta forum kan bidra med svar på!
Lite bakgrund:
Bor i Skåne, på 140m2 välisolerat med direktverkande el.(håller på och konverterar till vattenburet, halva huset golvvärme(LK) andra halvan 6 raddar) Har idag en 8 år gammal Nibe EVC 240 som bara gör varmvatten. Resten av huset direkt-el samt LLVP.
Har fått tag på en Mitsubishi Puhz RP71 utedel, men har ingen innedel.
Alternativ 1
Min tanke: Koppla Mitsubishin till en plattvärmeväxlare, koppla in denna mot Nibens värmetank med en cirkpump.
Låta den gamla Nibens automatik sköta utshuntningen av värmebehovet, samt förvärma varmvattnet som sedan går in i en extra separat vvb som tar upp varmvattnet till 60c. Eventuellt slå av elpatronerna i Niben om pumpen klarar värmebehovet själv. Detta då lägsta temp man kan ställa in panntempen på är 50c, (tror inte Mitsun med växlare orkar upp mer än till 50c) samt att jag borde klara mig på 45-50 i framledning till raddarna/gv.
Problem med detta? Hur mycket tappar man i plattvärmeväxlaren månne?
Behöver utedelen någon form av styrning? Tänkte köra på fast kondensering då jag vill hålla tempen i tanken konstant hela året pga varmvattnet sommartid. Går detta kanske att ställa med dipswitcharna i utedelen?
Alt 2
Köpa en innedel Ecodan, vad kostar en sådan separat? Har letat pris men inte funnit(
Köpa en innedel Mitsubishi Hydrobox , men är tveksam om den fungerar med min utedel, någon som vet?
Tackar stort på förhand, känner att jag behöver lite stöd i tankeprocessen=)
//HM