Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: När stänger Estian av kompressorn?  (läst 2055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

• Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 90
  • Kön: Man
  • En gång nörd - alltid nörd! :)
När stänger Estian av kompressorn?
« skrivet: 08 januari 2013, 10:09:35 »
Pratade med en VP leverantör härrom veckan med anledning av att vi ska ha en ny anläggning till nästa hus snart.

Han menade på att man ställer Estian så vid -15 så går den på ren el. För en som kört med en Daikin så kändes det väldigt "tidigt". Det är ju först en bit under -20 som jag tänker att en modern l/v vp ska stängas av och elpatronerna ska få ta över.

Ni med Estia:or, hur har ni gjort? Det är 11.4kw varianten som är intressant i mitt fall.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Blaser

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
SV: När stänger Estian av kompressorn?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013, 18:31:00 »
Det som jag frågar mig mest är varför inte fortsätta med Daikin, de bara går o går, tråkigaste tråden på forumet för det skrivs ju aldrig ngt i den :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad rocas

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3500
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013, 19:05:09 »
Ecozon ( ecozon.se) stänger av sej vid - 13 gr.

Nibe 2025/6 vid - 20 gr......men frågan är ju om den gör nå´n större nytta när det är så kallt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 20000 kwh

Utloggad KentJohansson72

• Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 90
  • En gång nörd - alltid nörd! :)
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2013, 08:05:49 »
Det som jag frågar mig mest är varför inte fortsätta med Daikin, de bara går o går, tråkigaste tråden på forumet för det skrivs ju aldrig ngt i den :)

Yes - och så blev det. Beställt en 11.3kw Altherma av nya modellen nu.  8)
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?