Min nyinstallerade IVT luft/luft värmepump stannar i ca. 10-20 minuter minst två gånger under dagtid!
Medans den stannar så låter den ungefär som en vattenkokare! Sedan sätter den igång av sig själv
igen!
Hittar inget i manualen om detta!?!?!?
Hej, jag har också en IVT och den stannar och avfrostar emellanåt, undrar förståss om den håller på så länge som 20 minuter. Det brukar iaf gå till så här ungefär.
Fläktens stannar på innedelen
Det pyser i rören (jag har mina en bit dragna inomhus så det är kanske därför detta hörs) sen om det är det som låter som vattenkokaren vet jag inte, för mig är det mer som ett pys. Det har iaf nåt att göra med att den vänder proceduren och värmer upp utedelen med värme inifrån, då blåser innefläkten svagt och rätt kallt.
Pyser varar i kanske max 10 sek sen startar utedeln och kör nåra minuter under avfrostningen.
Utedelen stannar och det pyser igen
Kompressorn startar och det börjar blåsa varmluft igen.
Hur ofta det sker är väldigt olika, vid nåra plusgrader och fuktigt så är det ganska tätt, jag maila IVT om detta och de svara att det kan ske så tätt som 6 ggr i timman under dåliga förhållanden.
Att det inte står nåt i manualen om dett fattar jag inte heller, ingen informera mig om diverse olika oljud som man får uppleva men man vänjer sig tycker jag.
Hej!
/Andreas