0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köpte en dator från nätet för en par år sen skulle betala via klarna faktura. Råkade skriva fel summa vid betalningen så jag betalade 11 kr för lite och fick ett brev att dom startat ett avbetalnings konto åt mig med ca 30% ränta. Då förstog man hur man kan få gratis kredit det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Efter ett samtal till Klarna så löste det sig mycket smidigt dom var hur bra som helst att ha att göra med behövde bara betala in dom 11 kr jag var skyldig så tog dom bort kontot och allt var ju faktiskt mitt fel.
Jag kommer att vara skuldfri senast vid 60. Jag har valt att amortera av extra och slippa ca 3% ränta istället för att ha detta kapital som sparande och få 0-2% ränta. Känns just nu som ettt naturligt val. Boräntan är nästan alltid (förutom korta perdioder om man har tur) beydligt högre än sparränan. Skuldfri vid 60 innebär en tryggad ålderdom eftersom man bor väldigt billigt i ett betalt hus om det är välskött och har effektiv energiprestanda.
Jag tänker på samma sätt som du, på det sättet vet man i alla fall vad man har, men frågar man sin bankman blir man idiotförklarad, " tänk om du hade investerat de pengar du har amorterat då hade du haft ett högre kapital". Kan tänkas, men i sämsta fall har man spekulerat bort dem. Börs och fondmarknad känns idag lika säkert som att spela på Lotto...
"Den som är satt i skuld är icke fri", det är nog det enda vettiga som den mannen sa. Att han sedan inte kunde sköta statens finanser lika bra som nuvarande regering skulle kunna vara en annan låååång tråd.Men tillbaka till ämnet; naturligtvis ska man förhandla sina lån och då inte vara rädd att byta bank. Och sikta på att bli allt "friare" med tiden.
Ni som har större skulder och inte vill amortera hur tänker ni hantera er situation vid pensionen? Om ni t.ex. har ett hus värt 2 miljoner och skulder på 1,5 miljoner och därmed väldigt höga månadskostnader, vad tänker ni göra då? Hoppas på hög pension som räcker till räntorna, eller sälja. eller belåna för att betala räntorna?