Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika gängor  (läst 2908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
Olika gängor
« skrivet: 03 januari 2013, 12:10:51 »
Detta är väl inte riktigt en värmepumsfråga men nästan. Min värmepump står 6 meter från problemet och har ett rör som går nästan raka vägen till mitt aktuella problem.

För 4 Ã¥r sedan köpte jag ett stort bubbelbadkar pÃ¥ tradera. Tiden gÃ¥r snabbt och jag har inte fÃ¥tt tummen ur förren nu att bygga själva badrummet och provade igÃ¥r lite grejer jag köpt frÃ¥n rinkabyrör. badkaret har 2 st anslutningsslangar dör man ska koppla in vattnet. Slangarna är  typ som dessa fast 1 meter lÃ¥nga.
http://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-rr-15rx200-mm/?select=true

Jag mätte insidan på muttern och kom fram till att det var R15.
Beställde bla 2 st http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-klamkoppl-rak-12x15r-utv/?select=true
Dessa passar fint i den slang jag har till toaletten och på lite andra saker. Dock passar inte gängorna på slangarna i badkaret. Jag får på den ca 1/3 varv. Har inte använt mig av några verktyg utan bara fingerkraft. Har kollat om det kan finns någon grad kvar i gängorna men ser inget skumt. Samma resultat på både varm och kallvattenslangen. Badkaret är tillverkat i Kina. Butiken som jag köpte av har gått i konkurs.

Vilken gänga tror ni det kan vara i slangnippeln?
Några andra evt lösningar?
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olika gängor
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2013, 13:12:23 »
Köp en ny anslutningsslang.....och testa ifall den passar på karet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Olika gängor
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2013, 13:48:40 »
Kollade nu på lunchen. Det är samma konstiga gänga i andra änden av slangen. Dvs den del som sitter i den förmonterade kranen i badkaret. Så ska jag byta slang måste jag byta kran.

Lösningen är väl att skruva lös slangen och ta med den till lokala vvs butiken och slänga upp den på disken och säga. Ge mig en muff som passar i denna gängan. Om inte nån vet vad kineserna har för skumma B gängor.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Olika gängor
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2013, 16:10:22 »
Jag har råkat ut för samma sak.
Där var det samma gänga i slangen som vi använder till radiatorkopplingar (M22 fingäng) och tätytan var inte platt utan konisk.
Detta löstes med att jag kopplade ihop slantarna med tvÃ¥ radiatortrimventiler istället för ballofixer  tummenupp
Fult men funkar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Olika gängor
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2013, 16:50:52 »
Ursäkta en vvs novis. Vad är en radiatortrimventil? Nån lämplig länk till en vvs butik skulle uppskattas. Dock tycker jag inte det ser ut som fingänga men ska kolla lite närmare i kväll.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Olika gängor
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2013, 16:55:27 »
Bild på gängan. Dock lite suddigt.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Olika gängor
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2013, 17:42:58 »
Nä, det där är vanlig R15 gäng, antagligen med "kinakvalité" så du får använda verktyg för att få ihop det.
Ta det försiktigt, det är väldigt lätt att få snedgäng på dom
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Olika gängor
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2013, 15:23:08 »
Tog fram skiftnyckeln och rörtången igår kväll. Jodå dom passar om man tar i lite. Dock tror jag att jag ska putsa gängorna på nippeln med ett sandpapper innan jag skruvar ihop dom.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 428
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!