0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Fast det stämmer nog inte. De allra flesta akademikerjobb ger lägre livsinkomster än t.ex. hanterksyrken. Fst det kan löna sig på annat sätt än med pengar, det kan jag hålla med om.
hahahaah där fick dom som tror att dom är smarta... En tjej jag känner är den smartaste av alla jag vet, hon löser korsord snabbare än ni hinner blinka och kan allt om svenska språket i tal och skrift och har en enorm allmänbildning.. Hon kan ALLT om allt, utom att ha ett jobb.Hon kan inte jobba i grupp eller ta order av någon.Hur jävla smart är hon då
Det är en enorm skillnad mellan att minnas saker och ting och att vara intelligent, i vart fall anser jag det.Jag har själv rätt dåligt minne, men brukar göra hyfsade resultat på s.k IQ-tester.Har man högt IQ OCH bra minne är det bara att gratulera, för egen del föredrar jag nog, om jag måste välja att ha bättre IQ än minne. Det absolut värsta jag vet är folk (ofta kvinnor med bra minne) som kan bestämmelser, lagar, regelverk och praxis utantill, men är helt oförmögna att använda sig av sunt förnuft och kreativitet för att gå ihop med folk, och/eller lösa saker och ting på ett för alla smidigt sätt.För övrigt tror jag nog knappast att det kan finnas bättre hjärngympa än att pyssla med problemlösning i detta forum.Jag tror dessutom att det är en av anledningarna till att forumet har så många trogna medlemmar som gör sitt bästa för att hjälpa andra, det utmanar dem, deras minne, logiska tänkande och problemlösning på ett sätt som är svårt att hitta i vardagen.
En tjej jag känner är den smartaste av alla jag vet, hon löser korsord snabbare än ni hinner blinka och kan allt om svenska språket i tal och skrift och har en enorm allmänbildning.. Hon kan ALLT om allt, utom att ha ett jobb.Hon kan inte jobba i grupp eller ta order av någon.Hur jävla smart är hon då
Självklart finns det exempelvis människor i det djupaste Afrika som är oerhört intelligenta, men utan skola och omvärldsinseende så skulle många av dem stå sig ganska slätt mot en hälften så intelligent individ med utbildning. Så intelligens och kunnande behöver inte vara synonymt.
För övrigt tror jag nog knappast att det kan finnas bättre hjärngympa än att pyssla med problemlösning i detta forum.Jag tror dessutom att det är en av anledningarna till att forumet har så många trogna medlemmar som gör sitt bästa för att hjälpa andra, det utmanar dem, deras minne, logiska tänkande och problemlösning på ett sätt som är svårt att hitta i vardagen.
Det tror jag också och även lite 'tvärtom'. Det här är ett forum jag surfar till för att jag oftast får lära mig något nytt, jag får tänka till för att förstå vad någon har skrivit eller spinna vidare i tanken och i någon PDF som det är länkat till. Även om jag inte aktivt är med och diskuterar är det berikande på en nivå som är högre än på många andra forum som mest är.. blajj.
@segeEtt sånt uttalande är precis vad som håller uppe mitt (och många andras) engagemang, jag vet att det finns många som mig, som ser det som en utmaning att hjälpa andra genom att satsa tid och tankekraft på att sätta sig in i, och försöka lösa deras problem, men att få se, svart på vitt, att våra ibland kontroversiella ideer även gör det intressant för medlemmar som inte är lika aktiva - gör det verkligen intressant att fortsätta satsa tid och engagemang i frågeställningar som man inte "egentligen" skulle behöva sätta sig in i. Jag vet inte vad som är fel på mig, men jag gillar verkligen när jag kan hjälpa folk utan att det kostar dem något - det känns som äkta rikedom för mig, vet inte hur jag skall förklara det på ett bättre sätt. Jag tror dessutom att denna känsla delas av rätt många i detta forum.
Fint formulerat ...både av Sege och Rickard.Jag tycker att det är intressant med praktiska problem och frågeställningar som handlar om livet nära mej. Där är detta forum mycket bra.