0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag önskar att jag kunde få ut mer fakta från min pump än bara VP/TS-timmar..
Egentligen vore det mer relevant att ta med 50% av förbrukningen på FTX agget. Hade jag bara haft frånluft utan återvinning hade jag bara behövt en fläkt. Och FTXn vet jag hjälper till massor med värmen, så att säga, när det är kallt ute. På ganska kort tid blir det skillnad på temperaturen inne om jag stänger av växlingen.
Lika illa här. Jag beräknar VV mha sommarmånaderna då värmeproduktionen står still, det går åt massor med mer när vi plötsligt är 14 personer i hushållet på sommaren några veckor jämför med normala två. Ser lika ut på vintern med jul o nyår så jag tror nog att min beräkning är hyfsad. Legionella ingår förstås. (typ 12kWh) Har ingen påtvingad ventilation, men en sån ger väl inget energitillskott utan spara bara energi, dvs funkar som isolering. Driften av den får man kanske ändå tänka sig ska ingå i uppvärmningsenergin, eller hur?
Som jag tänkte då.Nej det skulle jag nog avstå också även om jag byggde allt nytt. Det är för mig ett s k ickeproblem
Men funkar det med en slingberedare som det är i EcoEl? Då ska ju returvattnet tillbaks in i botten av samma slinga.