0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En av mina större huvudvärk var att stigaren aldrig var varmare än vad VP fick in. Provade alla olika hastigheter på CP, utan resultat. Detta beror på att vattnet cirkulerar runt i tanken och blandas istället för att skiktas. Genom att såga itu tanken och installera en skiktnings plåt så hade det kunnat bli bättra, pratat med CTC om detta... Så den första och kanske för mig bästa ändringen var att koppla om VP utgående varmvatten från botten av ECOEL:en till en ny punkt strax till vänster om shunten framifrån sätt. Detta ger den stora fördelen att shunten nu har tillgång till allt varmt vatten VP genererar.
"Värme från" innebär ju att radiatorpumpen stannar. Hur funkar det om din VPut mynnar direkt på radiatorkretsen men radiatorpumpen står still? Stänger du VPn på sommaren?
CP som ligger på ca 12-13l/min och hela pannan rymmer 223l, 2 * CP * 12l/min så rörs allt vatten om på under 10 minuter,
Kullabacken, om det är pannans givare du menar så är den orörd har provar att både sänka den och höja den, men resultaten blev för mig att antingen startade VP fast pannen hade varmvatten ovanför givaren eller så värmdes den upp av inkommande vatten från VP och stannade fast vattnet i pannan inte var varmt totalt sätt.