Måste få lite tips. Ska inhandla en e9dke.
Jag har byggt till en stuga som är summa 84 kvadrat. Mycket öppen planlösning, bara dörrar till Bad och förråd. Treglasfönster, 20 cm isolering i väggar, 30 i tak. Nya oljeradiatorer. Jag har eldat mycket i insatsen och därmed haft en årsförbrukning totalt med hushållselen på ca 6000 kvh. För att slippa elda så mycket och få en jämnare värme tror jag en luftvärmepump blir susen. Jag har gjort en enkel ritning på stugan, se bifogad fil. Att placera innerdelen i lågdelen på stugan tror jag inte blir så bra med tanke på att jag kommer att stödelda i spisen, eller???
Att placera innerdelen ovanför ytterdörren (blå markering) kanske inte värmen söker sig in i lågdelen, men enlig mig den bästa?
Placeringen röd markering blir lite längre rördragning och isåfall får jag göra dräneringen av innerdelen till avlopp i badet. Frågan är om det kanske blir för varmt i lågdelen och kallare i högdelen?
?
Grön placering är enklast och kort rördragning då ytterdelen kommer att stå i söderläge, men då vi oftast sitter i det rummet tror jag innerdelen stör när max effekt tas ut?
Ge mig era kloka råd.......
Hälsn Stefan från Värmland