Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Temporär höjning av temperaturen - reglering, termostater, givare  (läst 6166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Värmepumpens kurva och förskjutning är justerad korrekt.
Systemets totalflöde och radiatorernas individuella flöde / strypning / balansering är korrekt justerat.

Om det är stabil väderlek kommer allt fungera fint. Temporär övertemperatur kommer hanteras av termostaterna. Vi vet att kurvan har kapacitet att hantera husets värmebehov i normalfallet.

Vid plötsligt väderomslag eller kraftig vind kommer kurvan inte vara tillräcklig för att hålla måltemperaturen inomhus. Alla termostater kommer vara fullt öppna men ändå blir det inte varmt nog.

Min måltemperatur inomhus är 22 grader. En trådlös termostat är centralt placerad i huset. Mottagaren är inkopplad i värmepumpen på plinten för nattsänkning.

-Värmepumpen ställs in att förskjuta kurvan motsvarande 1 grad i inomhustemperatur (ca 3 grader på framledningen).
-Vidare ställs nattsänkning in till 1 grad inomhus (3 grader framledning).
-Den trådlösa termostaten ställs in att hålla måltemperatur om 21.5 grader inomhus.

Resultat:
Om temperaturen är 21.5 grader eller högre kommer nattsänkning att aktiveras. Då kommer framledningen justeras ner 3 grader.
Om temperaturen är under 21.5 grader kommer nattsänkningen att deaktiveras. Då kommer framledningen inte längre justeras ner och mitt i grunden högre värde i förskjutning, än jag normalt sett behöver, blir då aktiverat.

Konkret innebär detta att under normala omständigheter kommer min värmepump alltid jobba med nattsänkning aktiverat. Om huset av någon anledning kyls ner då deaktiveras läget och värmepumpen kan då jobba på lite hårdare.

Förändringen på värmepumpen sker bara när temperaturen faktiskt har fallit under måltempen på 22 grader vilket innebär att majoriteten av alla termostater kommer vara helt öppna.

Normalt sett kör jag rum 21 och kurva 33
Nu kör jag alltså med rum 22 och kurva 33 men nattsänkningen är aktiv vilket ger exakt samma (rum 22 - 1 = 21 och kurva 33). Om det blir kallt deaktiveras nattsänkning och rum blir då 22 och oavsett ute-temperatur kommer framledningen kickas upp 3 grader.

I det fall det av olika skäl blir för varmt inne så hanteras detta redan av termostaterna.

Värmepumpen jobbar mot en arbetstank. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Som nu när det är -3 till -4 grader och 12ms i byarna och vinden ligger på rakt mot husets långsida då glider tempen inomhus ner under sitt målvärde och nattsänkningen deaktiveras och värmepumpen ges lite extra pulver att hantera detta.

Eftersom brytvärdet är satt till 21.5 kommer värmepumpens nattsänkning återaktiveras INNAN måltemperaturen är nådd. För att undvika att termostaterna stryper innan nattsänkningen är nådd.

Det bör kunna resultera i att ett dygn då det blåser väldigt mycket så kan värmepumpen hoppa mellan nattsänkning på/av flera gånger.

När det slutat blåsa kommer nattsänkningen varaktigt vara aktiv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Här ser vi hur framledning bör ökar 3 grader för att jag ändrar grundinställningen från 21 till 22 för rum på värmepumpen.

Därefter ser vi hur jag testar att aktivera termostaten, dvs att säga att det nu är tillräckligt varmt, då aktiveras nattsänkning och börvärdet är precis som det var innan jag ökade till 22.

Vi ser därmed att funktionen är precis som önskat, rent tekniskt.

Kvarstår att se huruvida det fungerar som tänkt rent praktiskt. Just nu är det väldigt blåsigt så svaret lär komma när det mojnar under morgondagen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
Vad är vitsen jämfört att köra med vanlig innegivare som både bromsar och gasar förutom att din är trådlös.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fördelen måste vara att termostatventilerna står max öppna normalt sätt, vilket leder till bästa effektivitet för VP.
När undertemp råder sköts det centralt med den trådlösa termostaten, medans lokal övertemperatur sköts av rummets egen reglering, radiatortermostat eller golvgivare.

Jag har haft funderingar på att utrusta min anläggning med två rumsgivare, en sommar och en vinter, som växlas mellan då jag har en suterängkåk med olika behov uppe och nere vid de olika årstiderna. Har inte kommit till skott med någon test på det.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Vad är vitsen jämfört att köra med vanlig innegivare som både bromsar och gasar förutom att din är trådlös.

Broms har jag redan.
Gas behöver jag i vissa fall och får via denna lösning.

Jag behöver ju inte denna lösning egentligen. Men jag kör utan link just nu. Utvärderar alla alternativ, fördelar och nackdelar.

Enda problemet jag har är att min röris tycks ovillig att installera termostaten på golvvärmen i badrummet vilket innebär att om hela huset bromsar så gasar det på hyfsat i badrummet :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
Skönt med varma (heta) golv :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
nu har jag kört ett par dagar och det fungerar fint.

Det har inte blåst kraftigt de senaste dagarna och då har värmepumpen jobbat på med sin vanliga inställning.

När det av någon anledning blir kallt kommer termostaten jacka upp framledningen 3 grader.

har väldigt jämn och behaglig inomhustemperatur. Linken skulle så klart göra ett ännu bättre jobb på att varva ner och upp värmeproduktionen men i och med att jag har en tank är jag inte så orolig över detta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
Du tycker om att prova olika inställningar eller blir du aldrig nöjd ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag gillar att testa olika sätt att lösa problemet. Link som är bäst fungerar ju bara för vissa värmepumpar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
Om linken blir populär så lär det komma kopior det bästa vore en oberoende som tex manipulerar utetempen som vp ser och styr värmen efter men det är antagligen för liten marknad så det blir svårt att sälja. I dag är det ju fortfarande många som är nöjda med inne tempen som regleras från endast utegivare och tycker det är ok att tempen varierar lite allt beror på vilka krav man har och vetskapen att det går att få en bättre reglering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad blir skillnaden mot att låta innegivaren styra direkt? På EcoEl ställer jag ju in både huskurva och önskad innetemp, var för sig. När temperaturen inne skiljer mer än 0,5 °C från mitt innebör så stegas framledningen upp/ner för att kompensera för detta. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Skillnaden är att jag har termostater som kan hantera temphöjningar i varje rum. Den centrala givaren är bara till för att gasa om det blir kallt.

Aktiv termostatreglering i kombination med andra regleringar kan ju skapa problem
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har aktiva termostater på övervåningen, där vi har sovrum som vi vill ha kallare än resten av huset...
Du styr alltså i normalfallet helt med huskurvan, baserat på utetemp?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Japp. Kurvan i kombination med termostater på alla raddar gör att jag har bra och jämn temp inne. Problemet blir bara vid kraftig blåst och detta hanterar den trådlösa termostaten och den omvända nattsänkningen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!