Tompaa:
Eftersom jag bor på landet så skulle jag vilja ha ett inte så strömkrävande backup alternativ, så att man kan hanka sig fram vid haveri eller elavbrott.
Sen så är det ju lite krut i vedpannan, så när man vet med sig att man ska ut och skruva så kan man slänga på en brasa och snabbt få upp värmen via en 2m stor fläktkonvektor som jag har liggande.
Så någon from av enkel vedpanna vore inte fel.
Jag kan inte alla svaren men jag skulle koppla den på returen för att vp ger kanon cop om du kan hålla returen på 15 grader från garaget åter till vp.
Men jag antar att det inte riktigt är så enkelt.
Huset vill fortfarande ha ungefär samma framledning som tidigare och värmepumpen jobbar väl bäst kring 7 graders deltaT.
Här får gärna någon bättre vetande tycka till, men utifrån mitt resonemang så blir COP ingen större skillnad
oavsett eftersom man ska forfarande ha samma framledsningstemp.
Men jag tror mig ha resonerat mig fram till att det är något bättre att ha det på returen i serie för då ska garage och hus dela på 7 graders dT och då får man bättre komfort i huset och kan sänka framledningen något och ändå behålla samma energiavgivning i huset, men till förlusten av högre fart på circpumpen.
Alternativet är att koppla parallellt på framledningen, men det är inte ett alternativ för mig då jag vill kunna värma huset från garaget så måste det sitta i serie.
Komments?
//Micke