Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera cirkpump till huset  (läst 1767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Dimensionera cirkpump till huset
« skrivet: 26 december 2012, 18:03:48 »
Jag har konstaterat att cirkpumpen i min gamla sjövärmepump som jag håller på att installera är kass.
Det var en Grundfos UPS 20-35 som axeln verkarr ha gått av på. Kanske den har frusit eller nåt, men kass är den.
Tänkte då ta husets cirkpump, en DAB VA55/130 och sätta den i vp.
http://www.dabpumps.com/dep/TS_VA-VB-VD_ENG.pdf
Denna pump har jag provat lite med i vinter och kommit fram till att jag iaf mÃ¥ste köra den pÃ¥ 2:an för att kunna hÃ¥lla nere framledningstempen till max eller nästan iaf 40  °C.

Planen är nu att ersätta DAB:en i sin tur med en sÃ¥n där modern energiklassad behovsstyrd  pump.

Men hur dimensionerar man egentligen? Jag har Golvvärme 20mm Wirsbo, i hela huset som framöver kommer att blir på 220 m2 fördelat på 2 plan. I övervåningen blir det raddar utom i badrum o ev ngt mer rum, men dessa planerar jag att fläktimodifiera om det behövs, alternativt att jag byter till köpefläktkonvektorer. Så jag vill dimensionera som om det vore ett golvvärmehus fullt ut.
När jag matar in följande i Grundfos online-program:
Flöde:
Dimensioneringsflöde
Område som skall värmas upp 220 m2
Antal golv 2
Uppskattad höjd på något golv 3 m
Isoleringens design Mkt bra WSVO 1995
Fönstrens konstruktion Isolerglas k=1.4
% Förhållande mellan fönster och väggar: 20%
Inomhustemperatur (medelvärde) 20 °C
Min. utomhustemperatur -25  °C
 Luftutbyte : Svag vind, isolerade fönster
Temperatur pÃ¥ inloppsvatten °C : 40  °C
Temperatur pÃ¥ utloppsvatten °C : 30  °C
Det är väl  :dt: pÃ¥ 10 grader man ska räkna med för optimal vp-drift?

Tryck:
Friktionsförlust kopplingar 15%
Längsta spår: Progamet föreslår 46.3 m???, jag satte 10m för 5+5 m mellan pannrum och golvvärmecentral, men vad avses här egentligen?
Enkelmotstånd: Inga
Golvuppvärming 100 mbar
Material i huvudrör: Kopparrör
Dimension: Cu22x1

Så får jag förslaget :
Flöde Q: 1,33 m3/h
tryck H : 4,03 m

> ALPHA2 L 25-60 130.
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/ProductDetailCtrl?cmd=com.grundfos.webcaps.productdetail.commands.ProductDetailCommand&productnumber=95047563&freq=50&sizing=True&sizingappl=1&selectedRow=0&detailid=1356541272686
Är detta ett bra val, är dimensioneringen rimlig?
Jag ser att detta flöde o tryck är ngt mindre än vad min gamla DAB-pump klarar att ge på 3:an, så det kanske är rimligt?
Samtidigt ser jag att en alternativpump som kommer upp i listan; MAGNA 25-60
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/ProductDetailCtrl?cmd=com.grundfos.webcaps.productdetail.commands.ProductDetailCommand&productnumber=96281022&freq=50&sizing=True&sizingappl=1&selectedRow=3&detailid=1356541218716
under motsvarande förutsättningar skulle förbruka rejält mindre el över ett år, 199 KWh jfrt med 285 för ALPHA2 L 25-60. Detta trots ett lägre ETA.
Hmmm...

Grundfos Alpha2 Light ska visst vara det senaste. (På grundfos hemsidor pratar de om "NYA ALPHA2", är det samma som light? Eller vad betyder light?

Alternativt Wilo Yonos-Pico.

Båda har de kampanjpris på just nu hos Lundagr.
Men vilken är då bäst, Wilo Yonos-Pico 25/1-6 är ca 400+moms billigare än en Grundfos Alpha2 light 25-60, återspeglas det i kvalitet, eller kan jag gå på design o känsla.. (Grundfos är ju verkligen snyggare och mer kompakt...:-)?
Grundfos har väl ett grundmurat kvalitetsrykte, står det sig än idag?

Ja, vad ska jag välja egentligen med bra framtidssäkring?
« Senast ändrad: 26 december 2012, 18:38:52 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dimensionera cirkpump till huset
« Svar #1 skrivet: 26 december 2012, 19:19:51 »
Ingen som sett vad skillnaden mellan
NYA ALPHA2
ALPHA2
ALPHA2 light
är?
Grundfos bara skriver att NYA ALPHA2 ska man kräva...inte vad för data en ALPHA2 eller ALPHA2 light har...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dimensionera cirkpump till huset
« Svar #2 skrivet: 26 december 2012, 19:50:36 »
Ingen som sett vad skillnaden mellan
NYA ALPHA2
ALPHA2
ALPHA2 light
är?
Grundfos bara skriver att NYA ALPHA2 ska man kräva...inte vad för data en ALPHA2 eller ALPHA2 light har...

OK nu hittade jag på Grundfos hemsida, en light saknar tydligen den coola displayen för aktuell förbrukning samt nattsänkning.
Det senare är inte aktuellt för min del och skulle ändå inte fungera eftersom pumpen då måste sitta på framledningssidan o inte på returen.
Men samtidigt så ser jag att EEI (energy) är 0.17 för en ALPHA2 25-60 130 medan den är 0,23 för motsvarande Light version.
Hmmmm
Kanske skulle sikta på en Wilo då...de är ju de allra snålaste för under 1500:-
En Wilo Younos-pico 25/1-6 har allt som NYA ALPHA2 har utom nattsänkning och frigolitisolering, verkar det.
« Senast ändrad: 26 december 2012, 20:14:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!