0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom man SKA ventilera och ha en luftspalt mellan takbeläggning underlaget samt min 5 cm luftspalt mellan isolering och underlaget för takbeläggningen får man om allt är rätt utfört inte någon isbildning på takbeläggningen. Har man dessutom en vid ska man normalt även ventilera den för att hålla ner temperaturen. Blir det mycket snö och dålig ventilation kan det börja smälta på takbeläggningen. Men det är ett resultat av dålig isolering mot vindutrymme kombinerat med dålig ventilation av kallvinden.
Grannen fick takras på sitt nybyggda garage ca 22 graders lutning i norrläge ingen solinstrålning. Mina 38 graders har hittills klarat sig.... Däremot är det ovanligt mkt istappar i år ifrån mina tak. Gissningsvis beroende på att tempen legat runt nollan samtidigt som vi har haft ett ovanligt tjockt snötäcke?Tyke
Du skriver kompakt snö? Borde inte luftig snö "pudersnö" ha bättre u-värde ?Frågar en nyfiken.Tyke
När jag gjorde lumpen fick vi lära oss att försöka hitta en naturligt upplåst snöhög vid bivackbygge i nöd, den var nämligen rejält varmare än en skottad snöhög.Rejält får man ta med en nypa salt... Jag minns faktist inte skillnaden Är det någon som vet?Snö på taket har förmodligen en minimal isoleringsförmåga..