0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmeledningen för komprimerad snö är 0.3 W/mK, enligt:Wilson, J. Gonz’ alex-Espada, et. al. 2001. “The intriguing physics inside an Igloo.”Science Education Department, The University of Georgia, Athens, GA 30602, USA.
Jag har inga siffror men med 80 cm snö på marken har man ingen tjäle och kommer snön innan tjälen har kommit räcker det med 60 cm för att det inte ska bli tjäle. Förra vintern hade vi en helt ofrusen mark när vi grävde för några fundament sent i februari. Och det är mycket vanligt att dom som kör i skogen måste trampa myrar med snöskoter så att underlaget ska frysa så att maskinerna kan ta sig fram.
Det är ju sånt här man bara måste spinna vidare på, alldeles lagom insnöat så här en Juldagsafton Lite googlande ledde mig till en avhandling om igloos komfortnivå, där dom refererar till följande:Jag har inte kunnat bekräfta uppgifterna För att jämföra var jag inne på ISOVER som säger 0.036 W/mK för sin "Träregelrulle 36 c600 "Det skulle innebära att kompakt snö motsvarar isoleringen av 1/10 glasfibermatta i tjocklek, det är iaf en gratis 45:a extra på taket, möjligen 2.
Nyfallen fluffig snö borde isolera bra, det är ju luften som isolerar. Isoleringsmaterialet är bara till för att hålla luften still. Nyfallen pudersnö borde närma sig mineralull i isoleringsförmåga. När snöna komprimeras blir det mycket kontakt mellan snökristallerna och då stiger värmeledningsförmågan. Sluttillsståndet är massiv is utan luftbubblor. Det är lite samma sak med aluminium. Ett massivt aluminiumstycke leder värme bra. Skrynklar man aluminiumfolie och lägger flera lager på varandra får man rätt bra isolering. Alufolielagren har inte kontakt med varandra på så många ställen, den värme som leds genom metallen måste gå omvägar och passera flaskhalsar. Det blir luften mellan skikten som till stor del bestämmer värmeledningsförmågan.
Jag har en kompis som fick en oisolerad acktank installerad, sedan byggde han en låda runt den av spåntat virke, och därefter rev han rockwoolisolering i småbitar och stånkade ned med en trästör. Han var mäkta nöjd med att ha fått ca 5ggr bättre isolering än vad utrymmet medgav...
HejFörr i tiden skottade man upp snö mot husväggarna för att minska värmeförlusterna. För 2 år sedan hade vi kopiösamängder snö och svinkallt, och då tog jag skyffeln och körde upp snö mot väggarna. Inbillade mig faktiskt att det gjorde skillnad.En Kanadick som jag träffade för några år sedan sa att han var liten var det svinkallt ända fram tills dess att de fick upp snö mot väggarna, sedan gick det åt mindre ved...så jag tror det har rätt bra effekt.MVH/Gano
Det är väl bara den lilla haken att är det kallt så smälter inte snön på taket. Smälter snön på taket så har man problem med isoleringen.
Nja då måste det vara mycket kallt ute... jag tänkte som så att om snötäcket isolerar så stiger värmen under taket oberoende av mycket eller litet isolering i vindsbjälklak/tak upp mot noll grader och då smälter ett litet skikt tunnt eller tjockt snöskikt , spelar ingen roll, tempen blir noll grader där.
Grannen fick takras på sitt nybyggda garage ca 22 graders lutning i norrläge ingen solinstrålning. Mina 38 graders har hittills klarat sig.... Däremot är det ovanligt mkt istappar i år ifrån mina tak. Gissningsvis beroende på att tempen legat runt nollan samtidigt som vi har haft ett ovanligt tjockt snötäcke?Tyke