Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Hur beräknar man flöde för en pump?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur beräknar man flöde för en pump? (läst 3898 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
skrivet:
23 december 2012, 18:33:24 »
Citera
Jag har en pump som cirkulerar vattnet från vedpannan till min EcoTank. Den styrs av EcoSol-styrningen som själv räknar ut effekt och energimängd från mätta temperaturer, men man måste själv knappa in pumphastigheten. Hur gör man det?
Pumpen är en Wilo Smart 24/4-130 som går på lägsta fart (15W). Vattnet går in i pannan vid golvnivå och passerar uppe i taket på vägen till EcoEl (takhöjd 260). Total rörlängd enkel väg 8-10 m. Det mesta av rören är 22 mm.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ugge
SV: Hur beräknar man flöde för en pump?
«
Svar #1 skrivet:
23 december 2012, 20:29:55 »
Citera
Flödet är ju en funktion av pumpens tryckkurva och systemets tryckförluster.
För att veta flödet måste du veta tryckförlusterna, som beror på rörlängder, dimensioner samt rörböjar och ventiler. Dessvärre är tryckförlusterna, just det, flödesberoende.
När man söker efter och dimensionerar pumpar i system så handlar det om att matcha en pumpkurva med tryckförlusterna som kallas systemkurvan för att få en lämplig arbetspunkt. Till pumpen kan vi få tag i tryckkurvan, och slog det mig när jag låg och försökte få grabbarna mina att sova även effekten som funktion av flödet. Om vi då kan mäta effektförbrukningen på pumpen med god noggranhet kan vi göra oss en bild av flödet därigenom.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #2 skrivet:
23 december 2012, 20:46:03 »
Citera
Vad krävs för att göra ett grovt överslag? Jag skulle bara behöva veta ungefär, om det är 2 l/min, eller 10 eller 15?
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ugge
«
Svar #3 skrivet:
23 december 2012, 21:07:28 »
Citera
Där är jag fel person att svara, har ingen erfarenhet alls bara nyfikenhet på ämnet.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #4 skrivet:
23 december 2012, 21:48:06 »
Citera
Jag räknade ut flödet på min värmebärar-CP mha tempdiff och utmatad effekt från VPn. Flöde i l/s x tempdiff = effekt i kW. Undrar om du kan använda den formeln i ditt fall?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #5 skrivet:
23 december 2012, 22:05:00 »
Citera
Jag misstänker att det är så styrsystemet räknar ut effekt och energi, men jag vet ju inte flödet... och inte heller effekten på vedpannan eftersom det beror på hur det brinner.
Det är väl bara att vänta tills nån V beräkningsproffsen här inne vaknar till liv!
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #6 skrivet:
23 december 2012, 22:49:20 »
Citera
Du behöver kanske en sån här,
http://www.wallox.se/w/flodesmatare_for_vattenolja/utanpaliggande-flodesmatare%20DMTFB%20Clamp-On
Eller liknande.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #7 skrivet:
24 december 2012, 00:20:56 »
Citera
Wow... bara 130 000 komplett, inklusive moms!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1016
dolda: 1
användare: 13
Användare online
:
lubbis
Katalogia
Karlbusen
Kullen21
BergAdde
irsta25066
Frazze62
Sandaa
purjo__
jälldorf
jimihendrix01
LillaRodde
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info