Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Har jag ett fel som är trasigt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Har jag ett fel som är trasigt? (läst 4121 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
«
skrivet:
23 december 2012, 16:44:27 »
Citera
Jag frågade igår i en annan tråd om en sak, men det var väldigt offtopic och svar uteblev. Nu försöker jag igen:
Igår någon gång före kl 12:00 grejade jag lite i garaget, jag drog på min Gasolvärmare på fullskaft. Snabb go värme kom omedelbart. Sedan när tempen återigen sjönk så ballade LLVP:n ur (Sanyo123). Den mest hackade och gav dåligt med värme.
2 ggr startade jag om den på fjärren och till börja med såg det bra ut, men efter bara en kort stund blev det likadant igen.
I morse så stängde jag av den på arbetsbrytaren och sedan startade om allting, jag höjde också begärd temperatur från 16 °C till 22 °C, och nu ger den förvisso värme, men jag tycker höjningen är i klenaste laget, och jag tycker att den avfrostar mest hela tiden. (jmfr insugsluft före och efter gasolvärmningen)
Tempstegringen av min 4,5kW-värmare är snabb, även om VP:n inte ger samma effekt så är väl ändå tempstegringen den står för i klenaste laget...
Finns det ingen som kan svara på om något är galet?
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 396
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
ugge
SV: Har jag ett fel som är trasigt?
«
Svar #1 skrivet:
23 december 2012, 17:56:19 »
Citera
Varför inte värmepumpen gick som den skulle efter gasolvärmingen vet jag inte, men man ser tydligt att lv-pumpen slutar ta ut energi då gasolvärmaren går på. Efter att den slås av sjunker rumstempen och när den når börvärdet 16 grader börjar pumpen ta ut energi ur uteluften. De två små spikarna före midnatt gissar jag är dina två omstartsförsök.
Under hela hela kvällen ökar vp sitt uttag för att bromsa temperaturfallet, men lyckas inte riktigt. ar sitt inne mätningen? Antingen så är styrningen för mjuk/snäll och undviker att blåsa på full fläkt (=oljud). När du sedan startar om på morgonen och höjer börvärdet så reagerar pumpen på att den ligger åt skogen med temperaturerna och kör på fläkt samt kompressor på max. Effektuttaget ökar och medför också lägre temperatur på förångaren med ökad påfrysning.
Med tanke på dom frekventa avfrostningarna så tycker iaf jag att stegringen är tämligen jämn och fin. Om det dessutom har varit ett väderomslag med fuktigare luft späder det bara på problematiken med avfrostning.
Upplösningen på bilden är lite låg, men om du tittar på procentuella fördelningen mellan avfrostning och värmeproduktion så ser det ut att ganska så stor del av tiden som går åt till avfrostning. Om uteluften varit varm nog att vi inte behövde tina bort frost så hade ju energin som frigörs av kondenseringen ur luften bidragit till värmen i garaget.
Loggat
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #2 skrivet:
23 december 2012, 18:20:08 »
Citera
Mätningen inne sitter i huvudhöjd, ca 180cm över golv. Takhöjden tror jag är ca 320cm (lite osäker).
Tack för svaret, jag känner mig lite tryggare nu, men jag begriper ändå inte varför det bara blev småhackande med tempsänkning som följd efter att innetempen passerat de satta 16 graderna på väg ned...
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #3 skrivet:
23 december 2012, 18:29:24 »
Citera
Min enda gissning är som sagt att värmepumpen är konservativ med fläktluften för att hålla sig väl med värdfamiljen. Får den för sig att den klarar sig med låg fläktfart sprider sig värmen hyffsat långsamt och mikroklimatet runt innedelen stiger snabbt i temperatur vilket får pumpen att tro att allt är under kontroll. Har luftvärmepumpen möjlighet till visning av rumsvärmen? Den speglar i så fall temperaturen in till kondensorn och är det som den automatiska fläkthastigheten styr mot.
Är garaget stort? Var i garaget sitter innegivaren?
På motsatta väggen, en parallell vägg til luftströmmen, mitt i rummet?
Det kan ju påverka mätningen i ett icke stationärt tillstånd på så vis att den inte ger en rättvis bild av rumstempen.
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #4 skrivet:
23 december 2012, 18:45:59 »
Citera
Jag sprang ut och satte fläkten på max så får jag se om din tes stämmer. Jag passade även på att skjuta måtten, rummet är bara 18m2, med en takhöjd på 2,80. Det här är bara ett litet utrymme av garaget, där jag förvarar elverktyg, färger mm. givaren sitter bara ett par meter från "blåset" och har alltid visat riktiga värden (Fjärren med sensor är placerad bredvid den)
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #5 skrivet:
23 december 2012, 19:13:43 »
Citera
Då är det ju inga större längder att kasta luften, så här kanske det inte spelar en så stor roll.
Tittar man nogrannare ser man att rumstemepen stiger nästan omedelbart då fläkten börjar röra runt i garaget, för strax därefter vända. Med den observationen, kan det då vara så att den ser en snabbt pikande temperatur och får "kalla fötter" för att inte skjuta över målet?
Vid de två första startförsöken ligger den ju bara 4 grader efter börvärdet, men sista gången ligger den ju 10 grader efter (22-12) då den peakat vid uppstart vilket borgar för fortsatt effektinsats och högt fläktvarvtal.
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #6 skrivet:
23 december 2012, 19:23:56 »
Citera
När jag kikar närmare på graferna så verkar det som att varje gång du startar om värmepumpen så startar den väldigt aggressivt, med kraftigt sänkt avluft från utedelen som föld. Alldeles efter det inleds en avfrostning. Det tycks vara så att styrningens integrering för att ge rätt effekt nollställs, alltså att motsvarigheten till gradminuter nollställs och att den då går på för fullt innan den "lärt" sig spelet igen. Lite som att plocka batteriet på en bil som plötsligt blir slö och försiktig innan styrboxarna lärt sig vilken rallyförare man är
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #7 skrivet:
23 december 2012, 19:28:03 »
Citera
Efter sista justeringen så gick tempen upp kraftigt, men nu verkar den som om den planar ut vid 16 grader trots valda 22. Det får gå så här nu så får vi se vad som händer
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #8 skrivet:
23 december 2012, 20:02:23 »
Citera
Nu har det gått ungefär en timme sedan jag tycker det planat ut, jag kan inte se att tempen ökar alls.
Förvisso är jag nöjd med 16 grader, men eftersom jag knappat in 22 så kan jag inte annat än vara missnöjd.
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #9 skrivet:
23 december 2012, 20:30:51 »
Citera
Jag håller med. Vad skumt den beter sig då, det såg ju så lovande ut
Loggat
ugge
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ugge
«
Svar #10 skrivet:
23 december 2012, 20:32:53 »
Citera
Sitter fjärrisen och den andra tempmätaren på samma ställe nu så dom inte läser olika luft? Såg att det var en modell med sensor i fjärren och inte i fläktdelen.
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #11 skrivet:
23 december 2012, 20:35:48 »
Citera
Japp, de är bara fem centimeter från varandra och jag har kollat att det är fjärrsensorn som bestämmer. Displayen på fjärren visar samma som min loggvisare...
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #12 skrivet:
23 december 2012, 21:55:04 »
Citera
mätarfel?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #13 skrivet:
23 december 2012, 21:56:07 »
Citera
Nix. båda mätarna visar samma...
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #14 skrivet:
28 december 2012, 20:40:09 »
Citera
Jag har låtit den vara ett arv dagar, men för några timmar sedan drog jag på till max (27 °C)
Tempen verkar ha stabiliserat sig, men inte på några 27 °C, så då går mina tankar såhär:
När den är inställd på 22 °C så kommer tempen aldrig upp i det, och eftersom den ökar när jag ställer in på 27 så har den uppenbarligen kapacitet att värma mer, kan det vara så att hela gradskalan fått sig en smäll när fjärren farit i golvet, och därför visar ett annat värde än det som pumpen tror att den vill ha?
Jag skall fixa fram en annan fjärr och se om de kommer bättre överens...
Edit:
«
Senast ändrad: 28 december 2012, 20:44:02 av Fattiglapp
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1124
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
ghupost
Josth
Rillman
Olof-ström
Raketost
macman
tyke
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info