Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt  (läst 2085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Berg

  • Gäst
Magnus Berg
Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt
« skrivet: 19 december 2012, 19:45:25 »
Hej!

Har haft en 470 sedan i somras och kört varmvattnet på ekonomiläge. Utan att jag ändrat något (varmvattnet är verkligen inställt på ekonomiläge) har varmvattnet de senaste veckorna legat på 57 till 59 grader, enligt vad som indikeras på displayen. Någon som har en förklaring och en åtgärd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt
« Svar #1 skrivet: 19 december 2012, 19:51:29 »
Vad har du för kurva på värmen?
Om kurvan är hög måste VP:n värma vattnet mer för att kunna shunta fram högre temperatur och då ökar ju även varmvattentemp eftersom VVB:n sitter ihop med pannans värmevatten.

Åtgärden är då att inte ha högre kurva än absolut nödvändigt, stryp inte med termostater utan reglera innetemp med kurva + fininställning på VP:n.
« Senast ändrad: 19 december 2012, 19:53:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MagnusBerg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Burgsvik, Gotland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör en Nibe 470
SV: Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt
« Svar #2 skrivet: 19 december 2012, 20:54:30 »
Tack för ditt svar. Du bekräftade mina aningar att det fanns ett samband mellan lägre utomhustemperatur och varmare varmvatten - det är först när det börjat bli kallt ute som varmvattnet börjat bli hett.

470:n värmer endast genom luften så jag har ingen extern termostat e dyl inkopplad. Min kurva är 12 (bor på södra Gotland) förskjuten +2 grader. Den kurvan har funkat tillräckligt bra hittills. Jag har ännu inte brytt mig om att finjustera kurvans utseende utan endast dribblat lite med förskjutningen mellan -2 och +2 för att hålla 20 grader inomhus.

Som jag förstår ditt svar så kan jag luta mig tillbaka i förvissning om att det inte är något fel på 470:n. Tack igen.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha Carl, likadant på 750'in? Tycker Vv sjunker väldigt fort på denna dagtid, när inget Vv används, är som att Vv kyls av..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 23:02:31 »
Aha Carl, likadant på 750'in? Tycker Vv sjunker väldigt fort på denna dagtid, när inget Vv används, är som att Vv kyls av..

På Nibe 750 så sitter det en liten volymtank mot undersidan av VVB:n, som värmebäraren passerar.
Jag anser väl att detta är en mindre lyckad konstruktion eftersom det sker ett värmeutbyte mellan varmvattnet och värmebäraren. Om värmebäraren inte är så jättevarm så lär detta kyla VVB:n.

Men annars så shuntas inte värmen från pannan som på IVT 490, Nibe 750 har en växelventil och kör med flytande kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 470 - varmvattnet (ekonomiläge) är för varmt
« Svar #5 skrivet: 22 december 2012, 16:43:13 »
Lämplig åtgärd är att t.ex. lägga golvvärme eller sätta upp vattenradiatorer så att huset blir tillräckligt varmt med lägre värmekurva och förskjutning. Om så hög temperatur krävs för att värma huset enbart med tilluft är detta inte energioptimal på vintern. Denna typ av pannor/värmepumpar är i första hand gjorda för att max behöva leverera +55 grader framledningstemp under årets kallaste dygn. Med elpatronerna går det att pressa upp framledningstemperaturen (varmvattentemp ökar då automatiskt) men till priset av att kompressorn arbetar mindre effektivt eller t.o.m. stängs av helt. Då får elpatronerna göra hela arbetet vilket syns ordentligt på elräkningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!