Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo SAP-KRV93EHN?  (läst 3264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sanyo SAP-KRV93EHN?
« skrivet: 16 november 2005, 19:25:58 »
Hej!
Har idag hittat en Sanyo SAP-KRV93EHN för 14500kr inkl installation (9995+4500). Tycker att det verkar billigt och har tvÃ¥ frÃ¥gor angÃ¥ende denna pump. Har ett enplanshus pÃ¥ 96 m2 öppen lösning och en total elförbrukning pÃ¥ 16300Kwh. Är denna pump ett bra alternativ för mitt hus  eller bör man gÃ¥ upp till KRV123EHN som är ca 4000kr dyrare? Funderar ocksÃ¥ pÃ¥ bokstavsbeteckningarna och undrar om det är nÃ¥n skillnad pÃ¥ KRV93EHN och CRV93EHN som testades i rÃ¥d och rön? mvh Hans

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2005, 20:06:39 »
crv är ute delen och krv är innedelen !jag har 90 m2 och en 93 den funkar fint för mig (har dÃ¥lig planlösning)  men jag skulle vilja veta mer om joiniseringen pÃ¥ den  Sc:,h

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 15:29:18 »
Tack för ditt svar  Mansan !
Det låter ju som om 93EHN skulle kunna fungera bra i mitt hus. Tar gärna emot andras erfarenheter av denna pumpen också...Företaget som säljer pumpen för 14500 inkl installation är Rabatthuset (ingår i hemmabutikerna)vid Högsbo industriområde i Gbg. Är det någon som har erfarenhet av dom, eller har hört hur de tar hand om sina kunder? Själva installationen tror jag Värmepumpsgruppen utförde åt dom.. Sex års Trygghetsförsäkring skulle kosta ytterligare 700-1000kr. Är det något att satsa på eller räcker det med Sanyos femårsgaranti?
Tacksam för svar!
Hans

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2005, 18:37:35 »
Hej!
Har idag hittat en Sanyo SAP-KRV93EHN för 14500kr inkl installation (9995+4500). Tycker att det verkar billigt och har två frågor angående denna pump. Har ett enplanshus på 96 m2 öppen lösning och en total elförbrukning på 16300Kwh. Är denna pump ett bra alternativ för mitt hus  eller bör man gå upp till KRV123EHN som är ca 4000kr dyrare? Funderar också på bokstavsbeteckningarna och undrar om det är nån skillnad på KRV93EHN och CRV93EHN som testades i råd och rön? mvh Hans

Priset är bra. Jag skulle slagit till själv om jag inte redan hade en pump. Skulle dock inte tagit den större modellen, det kommer att ta lång tid att få pengarna tillbaka (om någonsin) i ett såpass litet hus.

Om man köper pumpen nyckelfärdig av en seriös leverantör, tycker inte jag att det skall behövas någon tilläggsförsäkring.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2005, 21:02:55 »

Skulle dock inte tagit den större modellen, det kommer att ta lång tid att få pengarna tillbaka (om någonsin) i ett såpass litet hus.


Eller pruta på 123:an. Jag tror det skiljer 1500kr mellan dom.

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #5 skrivet: 17 november 2005, 21:51:51 »
Om det skiljer 1500 kr blir det ju helt klart intressant med en KRV123EHN! Enligt Råd & Rön blir besparingen med denna maskin ca 500 kwh större än 93:an vid ett värmebehov av 11000k wh. Då borde man ha sparat in merkostnaden efter ca 3 år. Företaget där jag fått prisuppgifter hade ett erbjudande där de tog ca 4000kr mer för 123:an, men då ingick en avfuktare för ca1600-1700 kr samt ev en trygghetsförsäkring. Jag borde kanske försöka förhandla fram ett pris utan dessa "lockbeten". Hur är det med ljudnivåskillnaderna mellan dessa pumpar?
/Hans

Utloggad sillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • mora ik rocks
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 14:56:46 »
tjena jag har haft min 123ehn i 7 veckor och den har dragit 428 kwh till i dag fredag.
inga element på. har haft en ute temp mellan +9 -10 ,har den inställd på 21 när ute tempen sjunkit till -5 sen gått till
+22 när det blivit kallare än -5 ,
varm luften sprider sig överallt på ovanvåningen i sovrummen 19-20 varmt.
i köket och vardags rummet 22-23 .
innerdelen sitter ovanför ytterdörren i hallen och blåser rakt in i köket,
och direkt till vänster om pumpen är trappen till övervåningen ,värmen letar sig förvånansvärt bra upp till övervåningen,
jag bor i tällberg alldeles vid mashavet.
varm och skönt när man kommer ner till köket på morgonen när det är minus ute.
har en vedspis mitt i köket och kakelungn i vardagsrummet som man kan elda om det behövs.
jag är då kanon nöjd med min pump till dags dato.
men det ska bli skoj och se när det blir riktigt kallt om den värmer lika mycket.
jag har ett gammalt timmer hus på ca 100 kv på torpargrund (1800 talet nån gång) med direkt el.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo SAP-KRV93EHN?
« Svar #7 skrivet: 18 november 2005, 15:06:26 »

tjena jag har haft min 123ehn i 7 veckor och den har dragit 428 kwh till i dag fredag.
inga element på. har haft en ute temp mellan +9 -10 ,


Det blir 364w/timme i snitt.
Det låter ju bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 430
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!