0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Höhö politik blev det.... Det enda som helt säkert är sämre än ett statligt monopol ( som i extremfallet kan belysas av tex Trabanten) är ett privat oligopol.Dessutom när dom tre aktörerna (ett statligt) deläger kärnkraften och sitter i samma styrelser. Så vi sitter nog i rävsaxen... Jag såg delar av reprisen der är hårresande.. anställdas försvar var också bedrövligt genomskinligt. Att säga att vi måste ha så höga vinster för att klara investeringarna är bedrägeri när man tidigare sagt (vid stormen) att ska vi bygga ett säkert elnät då måste vi ju höja avgifterna för pengar till det har vi inte _/- Sen har dom ju mutat cheferena med optionsprogram så dom skulla gå på slak lina över Grand Canyon för att försvara sitt företag.Att säga som det är.. vi är vinstdrivande företag, ägarnas diektiv är att maximera vinsten och skicka den till huvudkontoret sen vidare till ägarna ( ytterst sällan att man lämnar pengar andra vägen om det skulle gå dåligt)Jag köper el av ett lokalt företag deras elpris för lokalkunder inom koncessionsområdet är 17 öre!! (rörligt pris) + 100:- i årsavgift.Nätavgiften är också låg. 14 öre + 1000:-/årMan kan undra gör dom några vinster, jo som alla andra elföretag gör dom jättevinster!!!Intäkter 2004 ca 900 miljoner vinst 183 miljoner. Detta trots att man investerat ENORMT mycket (200 milj/år) och att man köper ca 1/3 av sin el.Tror ni mig inte kolla här...http://www.jamtkraft.se/index.htmlFy faan att jag kan bli upprörd jag har ju jämtkraft. Undrar hur ni känner er Enda trösten för er är paradoxen, att ju dyrare el desto billigare med VP. Det var det tom en professor som inte förstod, han sa att man inte skulle statsa på VP för elen riskerade att bli dyr.Då kanske nån pelletssnubbe läser det här, visst pellets kan va bra. Men dom som tillverkar pellets är det företag utan vinstintresse.Enda räddningen är om oljepriset sjönk rejält, då skulle elbolagen helt plötsligt se att sänkningar till hälften är fullt möjliga och företgasekonomiskt motiverade. (elen är ju lite svår att långtidslagra).urschäkta spårade ur helt.. tänkte radera skiten men postar det ändå!