0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT490, 137 m2, 2 plans, nybyggt mitt-radhus med 2 uppvärmda sidoväggar. Golvvärme nedre plan, radiatorer övre.Vid minus 5-10 grader ute drog den omkring 60kwh/dag. Vid +10 ca 20kwh/dag, vid 0 grader 40kwh/dagHar värmekurva 3,5, lägsta fläkthastighet, har strypt tilluftskanalerna till huset en del. Varmvattentempen är ställd på 47 grader. Inomhustemp drygt 20 grader nedre plan, 19 grader övre plan.Tycker förbrukningen är för hög, men med årlig förbrukning på 8000kwh tar det många år innan en installation av luft-luft skulle löna sig. Det skulle spara max 2000kr år dvs ca 8 års återbetalningstid så jag får leva med IVT:s halvusla apparat.Skulle vara intressant att veta vad en ren elpanna skulle dra. Jag tror det skulle bli ungefär 20kwh mer per dag (värmepumpen ger ju ca 1,5kw och drar då 0,7kw så en vinst på 0,8kw x 24h = omkring 20kwh.Alltså höst-vinter-vår: Omkring 600kwh mer varje månad, sommaren ungefär densamma, så omkring 5-6000kwh per år i besparing jfm en ren elpanna.Har någon invändningar mot dessa kalkyler?
I november drog pannan ca 800 kWh, nu i december det dubbla, ca 1600. Endast ivt, inte hushållsel.Ska det verkligen skilja så mycket?
Hej,Jag hade tidigare 8.1.1.på 360 min, har inte märkt någon skillnad i förbrukningen när jag dragit ned den till 120. Det blir elpatron oftare, men inte lika länge varje gång. Varje gång elpatron går in värms både varmvatten och värmevatten8.1.2 hade jag på 120 min /30 min, då hände ofta att varmvattnet bara var 30-35 grader. En obehaglig upplevelse. SÅ jag ändrade till 45 min / 90 min och det har fungerat bra med varmvatteninställning på 47 grader. Tror att 8.1.1 medför att elpatron går in gå och då också vilket bidrar till att behålla varmvattnet på skaplig temperatur.På sommaren kan man nog göra betydligt annorlunda, då kan man ta 360min på båda kanske, men får väl höja 47 grader till kanske 51 för att ha lite marginal under dessa 360 min......när går egentligen kompressorn igång på sommmaren? Vilken inställning reglerar det?
Har också en ivt 490 med hög elräkning funderar på att köpa en vattenmantladkamin och en acc tank vad tror ni, har redan skorsten.