Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mitt avlopp verkar vara igenpluggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Mitt avlopp verkar vara igenpluggat (läst 17732 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
magnus76
Expert på värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 285
Karma +0/-0
Kön:
magnus76
SV: Mitt avlopp verkar vara igenpluggat
«
Svar #15 skrivet:
15 december 2012, 21:09:24 »
Citera
Har redan offrat en sked som jag gräver gojs med. Hålet är ju ca 30 cm djupt och det är inte så brett i botten. Avloppet är i källaren, det hade jag glömt att skriva.
På en sida låter det lite ihåligt när jag knackar med mejseln.
Kan det hända något läskigt om jag tar i där det låter ihåligt? Någon kanske medvetet stängde av den brunnen av någon anledning? Annars kanske de inte borde ha installerat en sån där gummiboll? Jag har ju två andra brunnar i källaren och där finns det inga gummibollar, konstigt eller?
/magnus
Loggat
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.
JPEG
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #16 skrivet:
15 december 2012, 21:24:05 »
Citera
Om det låter ihåligt, så är det bra, för då har du säkert hittat den sidan som utloppet går åt efter vattenlåset. Det är en vertikal vägg som du i botten har en spalt under där vattnet passerar ut under, om röret bakom är öppet.
Normalt brukar det finnas en rensplugg i denna vägg för rensning.
Skruvade du bort något lock som gummibollen låg under? Ser ut som en gummipackning med fyra skruvhål i. I så fall är det kanske en tratt av gjutjärn som står i den ingjutana golvbrunnen också.
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
magnus76
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
magnus76
«
Svar #17 skrivet:
15 december 2012, 22:16:43 »
Citera
Ja gummibollen satt mot en ring med fyra skrivar i. Du är på spåren.
Frågan är vad jag ska göra med det ihåliga? Vart är liksom själva vattenlåset i själva konstruktionen? Jag har inte känt någon unken lukt ännu, så jag antar att vattenlås finns, men vart?
Magnus
Loggat
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #18 skrivet:
15 december 2012, 22:30:21 »
Citera
Vattenlåset bildas av den vertikala väggen. Vattnet rinner ner under och upp på andra sidan innan det riner ut åt sidan i utloppet. Vattnet i brunnen förhindrar, låser då, så att unken luft inte kan passera upp från avloppssystemet.
Loggat
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank 100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #19 skrivet:
15 december 2012, 23:32:27 »
Citera
Den där vita bollen kan den vara för att förhindra lukt när vatten i låset avdunstat?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #20 skrivet:
16 december 2012, 00:12:05 »
Citera
Den vita bollen bör vara en backventil som förhindrar att vatten från avloppssystemet tränger upp.
magnus76@ Har du hittat någon kant nere i botten? Prova ev. med en negativ hammare typ krok och vikt som du slår med uppåt genom att ta tag i krokarna i sidoväggarna växelvis. Om hela tratten i brunnen verkar lossna, så har du nog nyckeln till hur man kommer åt att rensa utloppet.
Loggat
goransson89
Expert på värmepump
Stad/land: Västerås
Antal inlägg: 309
Karma +0/-0
Kön:
Man lär så länge man lever!
goransson89
«
Svar #21 skrivet:
16 december 2012, 00:25:27 »
Citera
Ta en disktrasa och en hink och sug upp vattnet ur brunnen så du ser hur det ser ut
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #22 skrivet:
16 december 2012, 06:37:35 »
Citera
På nåt sätt borde det gå att lyfta ur metallinsatsen i brunnen, men förmodligen är det inte så lätt med all rost och andra avlagringar. Kolla om du kommer åt att lossa den runt kanten, eller om det räcker att kratsa ur avlagringarna i botten så att avrinningshålet kommer fram?
Bollen är ett skydd mot att vatten kommer in bakvägen och är en ganska vanlig extrautrustning just i källare.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
magnus76
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
magnus76
«
Svar #23 skrivet:
16 december 2012, 20:21:13 »
Citera
Jippi, fick avloppet att fungera. På ett ställe lät det lite ihåligt när man knackade, och jag skrapade och skrapade. Till slut kom det fram ett litet hål.
Så nu har jag hårdtestat avrinningen en bra stund. Fyllde en stor vattenkanna och hällde som sjutton. Allt rann bort fortare än jag öste i, gud va härligt.
Tusen tack för alla duktiga och engagerade människor i detta forum.
/Magnus
Loggat
JPEG
Expert på värmepump
Karma +0/-0
JPEG
«
Svar #24 skrivet:
16 december 2012, 20:48:15 »
Citera
Loggat
Hhans
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 189
Karma +0/-0
Hhans
«
Svar #25 skrivet:
16 december 2012, 20:48:36 »
Citera
Jag har ett liknande avlopp som satt igen och det var som en vägg av grus och skit och en bit kopparrör (av samma dimension som används till att koppla in värmepumpen) i ett anslutande rör en bit upp från botten av brunnen. Efter en lång tids grävande med handen fick jag upp det. Roligt att du grejade det.
Loggat
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.
Solenergisystem i byggnader är min stora passion!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Mitt avlopp verkar vara igenpluggat
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1681
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Hilton
Nocoll1948
arnej
johanfl
JoA
CMLind
Mr.Hammer
Bilbobus
hullingen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info