Hej!
Hoppas ni vill ge mig synpunkter på mina funderingar inför bervärmeinstallationen.
Idag har jag en årsförbrukning på 18700kw inkl. hushållsel. Jag värmer dock bara övervåningen i nuläget för det är inte ekonomiskt hållbart att värma källaren då jag har en elpatron i en gammal kombipanna som slukar min ekonomi
. Nu vill jag efter installationen värma både boytan samt källaren. Huset storlek är 85m2 boyta samt 85m2 källare.
Jag har tagit in flera offerter och meningarna går isär på vad som skulle fungera bäst hos mig.
Uträkningen baserar sig på en årsförbrukning av 19000kw exl. hushållsel och då värmer jag både boyta samt källare. Husets totala effektbehov inkl. varmvatten hamnar då på 6,1kw.
Offerterna är på värmepumpar med både 6 och 8kw, de förklarar att en 6:a går billigare i mitt hus men att en 8:a är att föredra vid de kallare dagarna. Jag har fått offerter från flera tillverkare men fastnade för Thermia då jag fick en bra känsla för installatören samt för framtida service. Offerten är på en Diplomat 8kw. Hur skall jag tänka?
Blir en 8:a överdimensionerad i mitt hus?
(Huset är från 50-talet och är isolerat med tretx och kutterspån)
Tacksam för er hjälp.