0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Acktank EcoTank (ca 350 l) som bara värms av kökspannan (ved) när det är så kallt att VPn stannat (just nu -10 eller kallare). Därifrån pytsas varmvatten över i lagom takt till EcoEl så länge vattnet i EcoTank är varmare än i EcoEl.
Jag har 2 ggr 500 liter. Den ena tanken är en ren radiatortemptank som jag kör topp botten med VP. Den andra, huvudtanken, förvärmer via VP vattnet via två anslutnignar i botten och slutvärms i toppen till vv-temp (elpatron - back up också). VV prod sker via två slingor - förvärme i botten och slutvärme i toppen. Denna tank har även en solslinga- all värme varmvatten april/maj till september + tillskott övriga månader. Om det är för kallt ute (typ nu) så spetsas radioatorvattnet från den tank jag har för VV-produktion via en 4-vägs biv shunt - allt sker automatiskt. Dessutom kan jag köra min vedpanna (gör det nu) för att värma vv/spetsvärme med ved istf el - går mycket lite ved.
Är det ditt Eco-system som avgör hur energin ska slussas runt, eller har du ngt separat styr för det.För en som är van vid en vp som ger överskott även under -20 så känns det lite skumt med en VP som stängs redan vid -10.. Det är väl ett av mina krav, att VP'n ska klara Svenska vintertemperaturer.
Vad har du för uttemp på tappvarmvattet? Å sköter den själv om att shunta in värmen från vedpannan, eller måste du själv ställa om när du eldar?