Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelvis varma element  (läst 1413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-Emil-

  • Gäst
-Emil-
Växelvis varma element
« skrivet: 13 december 2012, 23:37:38 »
Hej,

Jag har en Elektro Standard 480 från -90 som inte riktigt fungerar som den skall längre. Jag har inte pillat på några inställningar men det enda jag kan härleda uppkomsten av felet till är att jag försökte luftat fyra av sju element. Detta gjordes då det "slog" i ett element när det blir varmt. Jag fick dock inte ut någon luft utan det kom vatten direkt i alla element.
För att beskriva felet lite bättre så känns det som pumpen inte cirkulerar ut något varmt vatten till elementen för dessa blir iskalla. Framledningstempen ligger på 48-50 och returtempen ligger på samma ungefär. Beräknad framledningstemp vid nuvarande utetemp är 40 grader. Känner jag på cirkulationspumpen så blir den väldigt varm och den snurrar lätt. Men sen helt plötsligt så kan elementen bli varma igen och kan hålla igång ca 12h. Trycket ligger fint på 1,5-2 bar.
När jag då felsökte insåg jag att jag missade stänga av cirkulationspumpen när jag luftade förra gången. Jag gjorde då om luftningen med pumpen avstängt och började med pumpen. Där pös det ganska bra och jag fick hålla på en stund för att få det bra. Gick sedan runt till elementen igen och fick inte ut någon luft alls denna gången heller.
Jag skruvade också loss växelventilen (trevägsventilen) för att se om man kunde göra nåt med den men det verkade inte så. Har läst här att de kan strula en del så jag ville se om den manuella spaken gick lätt att röra, vilket den gjorde. Detta gjorde i söndags och sedan dess så har värmen funkat bra. Men nu idag, torsdag, så hade elementen lagt av igen och blivit kalla. Kollade vattentempen igen och den ligger på samma fram- och retur så det känns inte som vattnet lämnar pannan? Jag vet att när värmen "går på" vanligtvis så kan man höra en ventil som öppnar och det låter som ett droppande/knarrande i golvet. Detta ljudet hörs inte alls när elementen blir kalla vilket bidrar till min teori. Dock vet jag inte vad det är som styr denna ventil som jag hör, är det växelventilen som gör detta? Nu idag gick jag in och försökte lufta cirk.pumpen igen och det kom luft igen samt så slog jag över pannan till manuell temp styrning för att försöka trigga nån cirkulation igen. Det verkade som det lyckades för nu är elementen varma igen. Framledningstemp ligger nu på 40 och retur på 36 vilket känns mer rimligt. Dock så är cirkulationspumpen fortfarande ganska varm men inte så varm att man bränner sig.
Innan luftningen hade jag elementen inställda på 3:an men efter min "operation" så måste jag ha dem på 5:an för att få samma effekt.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel? Kan det vara växelventilen som behöver bytas? Varmvattnet fungerar fint värmemässigt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Växelvis varma element
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012, 10:33:10 »
Låter ju som att det är motorn till trevägsventilen som gått sönder hos dig med. Tydligen rätt vanligt. Man byter ventilen samtidigt (kärvar ofta lite när motorn gått sönder).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!