0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men på CTC Evoheat V2 finns ingen givare som mäter returtemperatur, och det man inte vet lider man inte av Och om det nu är så som Västgöte sa att min vp har en tank inbyggd som vp jobbar emot?
Hehe, värmepumpen behöver ingen mätare för att veta vilken temp som returvattnet har, den märker direkt att att den får tillbaks alldeles för varmt vatten. Problemet är att kompressorn bara har en hastighet, den vill alltså göra av med sin effekt, tex 8 kw. Man kan i och för sig putta in den effekten i en tank, och sedan fördela ut 0,5 grad, men då förlorar man en hel del på att pumpen måste jobba på onödigt hög temp.
Självklart, men för att få önskad inomhustemperatur för mig så behövs eltillskott vid -10°COm jag då får välja mellan att elpatronen ska mosa på hur mycket som hellst (Eftersom dom glömde bort att tillverka en bra styrning på elpatronen när dom tilverkade V2) så vill jag hellre att kompressorn drar lite extra
Och sänker jag deltat över radiatorerna så måste jag öka kurvan ytterligare, och tillskott kommer då krävas tidigare för att hålla hyffsat varmt inne
Min 308pump jobbar mot varierande temp i den interna tanken. Pumpen startar 5 °C under bör och stannar 2 °C över bör för framledningen.Innetemp ligger exakt på +21 °C. En innetempgivare jämnar ut tempen vid blåst och solsken i vårt gamla hus.
att den kör semiflytande kondensering är helt klart.
@ kullabacken!Jag har själv ändrat inställningarna i den kodade avdelningen.
Ja, genom att ändra startfördröjning. Jag kör med 25 i stället för 10.